Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL"
Now showing items 1-20 of 31
-
Correspondência fazer-dizer em adultos: o controle pela audiência em um jogo virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)Studying the relationship between what is done and what is said has occurred in several sciences, including Behavior Analysis. The present study employed do-say sequence and examined, experimentally, the effect of the ... -
O efeito do ensino de relações de equivalência sobre o comportamento de culpabilizar vítimas de estupro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)In our society, rape is usually seen as an act that a strange man uses physical force to sexually assault a woman who clearly resists to his moves. This conventional view implies that people only label as “rape” a situation ... -
Os efeitos do aumento gradual da exposição a um ruído e do tempo de atraso em respostas autocontroladas e impulsivas em um esquema de escolhas concorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/03/2018)In a context of competing choices, in which one choice leads to a minor and immediate consequence, and another that leads to a greater but delayed consequence, the choice for the first can be called an impulsive choice, ... -
Análise do comportamento e planejamento cultural: utopia ou distopia?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/09/2018)The notion of science has undergone continuous transformations throughout history, from the Aristotelian conception of contemplative knowledge to the modern ideal of operative knowledge. The modern perspective on science ... -
Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ... -
Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ... -
Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ... -
A inativação química do córtex cingulado anterior e da ínsula reverte a ansiedade em camundongos expostos ao modelo de empatia induzida pela nocicepção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)Empathy is characterized by the ability to recognize and respond to the emotional signals of others, being a crucial factor in the emotional experience and social interaction, allowing humans, as well as other species, to ... -
Reorganização de classes formadas por descrições de contingências sobre escolha profissional em adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)Reorganizing classes of equivalent stimuli is to recombine the stimuli of the classes, forming new equivalence classes. The present work consists of three studies. Study 1 aimed at teaching the conditional relations between ... -
Redução do preconceito racial: uma investigação analítico-comportamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)This doctoral dissertation was written in the form of manuscripts for publication and it is composed by a summary of the dissertation with less technical language, a theoretical essay and three experiments. In the essay, ... -
Investigando o uso sustentável de recursos comuns por meio de um jogo eletrônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)This research comprises the development and the use of a video game-based task to evaluate the effects of differential consequences on the consumption of common-pool resources. The game simulates an ocean fishery, in which ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ... -
Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; ... -
Estímulos com significado pré-experimental no estabelecimento de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study aimed to investigate whether after establishing three-member equivalence classes with abstract stimuli (ABC) and teaching relations between one meaningful stimulus and one member of equivalence class (DA), stimuli ... -
Investigando vieses de gênero a respeito de profissões entre alunos das áreas de ciências exatas e humanas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Gender stereotypes affect both men and women since childhood. While men may be more often associated with Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) careers, women tend to associated with careers related to nurturing ... -
Aprendizagem de relações arbitrárias em crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)Understanding and using socially agreed codes is important for daily tasks. Considering the peculiarities of the learning process of symbolic behavior, which involves control by arbitrary relations among stimuli, it is ... -
Avaliando o estabelecimento e a manutenção de classes de equivalência e da transferência de função em pessoas com e sem depressão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/05/2021)Depression is highly prevalent in the world, affecting approximately 4.4% of the population. Depressed individuals underperform on memory tasks, but they are more likely to remember negative stimuli. On the other hand, ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Comparando o efeito de contingência de grupo independente e interdependente sobre o desempenho escolar em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)The present research replicated studies in social behavior ((Lloyd, Eberhardt & Drake, 1996; Pigott, Fantuzzo, Heggie & Clement, 1984), focusing more specifically on assessing outcomes produced by ...