Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA"
Mostrando ítems 1-20 de 174
-
Avaliação da interação mãe-criança em contexto com e sem violência física conjugal: um estudo comparativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/01/2013)This dissertation was written in the form of a compendium of six scientific texts, which are articulated in order to discuss the impacts of partner physical violence on mother-child relationship. The first two papers ... -
Tradições traduzidas: um estudo psicossocial sobre as memórias sociais dos moradores da comunidade do Marujá - Parque Estadual da Ilha do Cardoso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/02/2013)The failure to consider the existence of traditional communities in the implementation of protected areas has created serious social problems, causing the reorganization of their lifestyles and therefore change in the ... -
Propriedades psicométricas do inventário de habilidades de enfrentamento para a abstinência de álcool e outras drogas (IDHEA-AD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/12/2013)The objective of this study was to construct and analyze the psychometric properties of an instrument capable of assessing the anticipatory coping skills for abstinence from substances. For the elaboration of items, 18 ... -
Repertório social de crianças sob acolhimento institucional e habilidades sociais educativas de seus cuidadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)A good social skills (SS) repertoire has been identified as a protective factor for problems in the course of child development, especially for children in vulnerable situations, as is the case of institutionalized children. ... -
Consequências específicas como nódulos para o estabelecimento de classes de equivalência e transferência de função
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/05/2016)This dissertation comprises four studies that aimed at the establishment of equivalence classes and transfer of functions among stimuli with common class membership with specific reinforcers. In Study 1, seven undergraduates ... -
Ensino programado para o planejamento de aulas de matemática de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)Lesson planning is part of the teaching and learning process. Given the effects of planning on teacher behavior, some initiatives use lesson planning as teacher training procedure. A lesson plan - desired product of the ... -
Avaliação do papel dos receptores GABAA-benzodiazepínicos da ínsula na nocicepção de camundongos que conviveram com coespecífico em condição de dor crônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)Empathy for pain is the ability to feel other’s pain and recent studies suggest this capacity between rodents. GABAergic system has receptors in brain structures involved in emotional processes as the insula, which is known ... -
Um instrumento psicométrico de coparentalidade: escolha, adaptação transcultural e evidências iniciais de validade interna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/03/2016)Coparenting involves interactions between the mother and father of a child for whom they are jointly responsible. However, when a review of the Brazilian literature was conducted, no studies on the validation of coparenting ... -
Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ... -
Avaliação da memória emocional em camundongos: efeito da injeção de midazolam na substância cinzenta periaquedutal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/12/2012)Several studies have shown that benzodiazepines (BDZ) in periaqueductal gray (PAG) can produce anxiolytic-like effects in different animal models of anxiety. In addition, BDZ drugs also impair learning and memory performance ... -
Sobre o conceito de comportamento em Skinner e em Merleau-Ponty
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)Although it is the basis for propositions of a "science of behavior," B. F. Skinner’s work is marked by different indications regarding the concept of behavior, not always convergent and concise. Such plurality ends up ... -
O trabalho de cuidado : uma análise das representações sociais de cuidadores de pessoas idosas em uma Instituição de Longa Permanência (ILPI)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)Researching the work of the caregiver of elderly people in the Institution for the Long Stay of the Elderly (ILPI) is therefore a social phenomenon that must be clarified, since it depends on the individual condition of ... -
LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ... -
Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
Coparentalidade: evidências teoricamente fundamentadas para validar a escala da relação coparental (versão brasileira)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)Coparenting is a term used to refer to how parents (or other parental figures) interact, when deciding how to handle their parenting roles. The coparental relationship has important effects on children’s development and ... -
Investigações sobre seguimento de olhar e tomada de perspectiva em crianças com desenvolvimento típico e com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)This thesis was written in the form of a compendium of scientific texts. It included four studies that supported the planning and implementation of investigations that aimed to identify critical parameters in the establishment ... -
Habilidades sociais e adaptação da criança à pré-escola: concepções e habilidades sociais de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)School enrollment is a crucial moment in child development. The adaptation process in this space has been the object of theorization and research. School adaptation at this stage was understood from Bronfenbrenner’s concept ... -
A relação entre inteligência emocional e mindfulness em estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Emotional Intelligence (EI) and Mindfulness have been widely studied in recent years. EI involves cognitive skills of emotions, while Mindfulness works awareness of the present moment and what is being lived. Mindfulness ... -
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ...