• A inserção da química verde no curso de licenciatura em química do DQ-UFSCar: um estudo de caso 

      Zandonai, Dorai Periotto; http://lattes.cnpq.br/8429103229212982 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 21/06/2013)
      The present case study focused on the development, adaptation and analysis of the introduction of Green Chemistry in an experimental course in the first year of the chemistry teacher training Degree offered by the Chemistry ...
    • Investigação da ação bactericida de produtos naturais sobre a bactéria Xylella fastidiosa 

      Silva, Danielle Fernandes da; http://lattes.cnpq.br/8073510267574692 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 26/08/2013)
      This work describes the study of natural compounds as potential bactericides for control of Xylella fastidiosa which causes the Citrus Variegated Chlorosis (CVC), a disease that causes large losses in brazilian citrus and ...
    • Investigação e elucidação estrutural por LC-MS/MS e RMN ¹H de impurezas desconhecidas de Ramipril Pellet geradas em estudo de degradação forçada 

      Medinilha, Leonardo Piccoli; http://lattes.cnpq.br/3670171961611223 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 27/07/2018)
      The development of a pharmaceutical product comprises multidisciplinary steps, coming from compatibility studies between the active pharmaceutical ingredient (API) and the other raw material (excipients) to studies of ...
    • Mapas conceituais e resolução de problemas sobre as interações intermoleculares: um estudo com alunos da 1ª série do ensino médio 

      Mota, Ronaldo Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 18/01/2013)
      The present work investigated high school students about the elaboration of conceptual maps and the resolution of their problems related to the topic intermolecular interactions. For that we based upon Ausubel's theory of ...
    • Métodos multimídias no ensino de conceitos de química 

      Priolli, Thais Moreno; http://lattes.cnpq.br/7345017078263632 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 10/08/2015)
      Multimedia resources can aid in visualizing fundamentals aspects to the teaching chemistry, mainly, by the fact that there are some contents which are of difficult understanding by the students. In addition, those technological ...
    • A música como linguagem no processo de alfabetização científica nas aulas de química 

      Silveira, Miguel Luiz da; http://lattes.cnpq.br/6879829104120438 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Among the sciences, chemistry stands out due to the various possibilities of addressing each topic, starting from a simple observation of an experiment or from the reading of nature itself, emerging the questions and the ...
    • Obtenção de nanopartículas coloidais de trifluoreto de itérbio 

      Silva, Patricia Batista Teixeira da; http://lattes.cnpq.br/7261041513767903 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 16/02/2011)
      Radiopaque dental composites are materials that have attracted great scientific and technological interest due to their different optical and mechanical properties when compared to polymer-based dental materials. In this ...
    • Obtenção e caracterização de fosfatos de cálcio visando aplicações médicas 

      Napolitano, Marcos Aurélio; http://lattes.cnpq.br/8264121302624502 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 01/03/2012)
      The search for biomaterials compatible with human bones is one of the most investigated topics in science today, due to its applications, not only as grafts, but as releasing drug agents, dermal fillers, among others. The ...
    • Otimização da biotransformação de metoprolol por fungos e desenvolvimento de métodos cromatográficos para análise 

      Schiavon, Daniela Elisabeth Hercules; http://lattes.cnpq.br/1398038553076936 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 22/01/2016)
      The researches in biotransformation and biocatalysis are found widespread in several activities in Chemistry and Biotechnology. The use of microorganisms in biocatalysis and biotransformation process to recycle expired ...
    • Perfil da Produção Brasileira sobre História da Química em Periódicos e Congressos: subsídios para a formação docente e sala de aula 

      Castro, Flávia Pierrotti de; http://lattes.cnpq.br/8143571675274459 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 31/07/2015)
      The History and Philosophy of Science (HFS) is recognized by many authors as contextualization instrument of scientific knowledge in Science Education, as well as teacher training. The HFC can provide the teacher, subsidies ...
    • Pigmentos inorgânicos como tema para interdisciplinaridade e contextualização no ensino de química 

      Della Volpe, André Luís; http://lattes.cnpq.br/2909445423484956 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 16/02/2018)
      This paper presents the results obtained during the development of a didactic, interdisciplinary and contextualized alternative, using an approach that promoted elements of the Science-Technology-Society (CTS) and History ...
    • Preparo de amostras e análise elementar de produtos farmacêuticos 

      Garcia, Mariana Ortega; http://lattes.cnpq.br/4186415482055313 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 17/08/2016)
      The medicine manufacture process may cause the final product contamination with metallic residues to the detriment of human healthy. Aiming to regulate the pharmaceutical production and establish standards of final ...
    • Produção e análise de mídias sobre o tema aquecimento global para a divulgação e o ensino de química 

      Pianheri, Anieli; http://lattes.cnpq.br/1662046611742343 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 08/11/2013)
      The scientific concepts learning process associated to currently and relevant themes provides a better understanding by the individual, and especially by the students whose knowledge is associated to school program. ...
    • Separação de misturas no ensino fundamental: mapas conceituais e resolução de problemas 

      Costa, Luís Felipe Souza Paulino da; http://lattes.cnpq.br/5109453253600537 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 24/01/2019)
      This professional master's work is focused on the following research question: "How and to what extent does the effect of concept maps on the solving of experimental problems related the separation of mixtures in junior ...
    • Síntese, caracterização e estudo de nanômeros de silício como reforço mecânico em resinas acrílicas a base de PMMA 

      Lourenço, Rodrigo Vinicius; http://lattes.cnpq.br/2428327594608532 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 17/07/2014)
      The search for improvements in material properties has been studied extensively and fabrication of polymeric nanocomposites stands out for having excellent mechanical properties. In this work, silicon nanomers were ...
    • Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático : análise e possibilidades de uso no ensino médio de química 

      Cantanhede, Severina Coelho da Silva; http://lattes.cnpq.br/6339973892203174 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 25/05/2012)
      This research investigated the use of popular science texts (PST) related to chemistry published in magazine Ciência Hoje (sections O Leitor Pergunta and Mundo de Ciência) between 2004 and 2008 and analyzed a teaching ...
    • O uso das tecnologias da informação e comunicação nas visitas escolares do centro de ciências de Araraquara: análise sobre a gincana tecnológica e investigativa de química 

      Maruyama, José Antonio; http://lattes.cnpq.br/5287836991245906 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 08/11/2012)
      This paper discusses the use of Information and Communication Technologies (ICT) in Chemistry Technological and Investigative Gymkhana, activity of the Sciences Center of Araraquara, an UNESP science museum. The objectives ...
    • Utilização de atividades contextualizadas: uma perspectiva de aprimoramento de competências para o ensino da química de polímero- PET 

      Oliveira, Marcio Aparecido de; http://lattes.cnpq.br/0384675785631887 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      This work is the application of qualitative methodology in context, related to the packaging of carbonated drinks: the plastic bottles. These bottles have as raw material for manufacturing the monomer, Terephthalic acid, ...
    • Vivenciar para apreender: o meio ambiente como contexto para o ensino de polímeros 

      Silva, Márcia Adriana da; http://lattes.cnpq.br/9820357996606419 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Química (Mestrado Profissional), , 11/07/2014)
      Through the student‟s desinterest and the difficulties in the teaching-learning process of this science, where the teaching methodology employed traditionally is based on the traditional teaching model of ...