• Educação ambiental nas aulas de química do ensino médio: o tema água na abordagem CTSA 

      Rocha, Quezia Geane de Souza da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)
      Various environmental problems have been lived during the last decades, mainly caused by socioeconomic predominant models, confirming the needed of accomplished with Environmental Education, principally regarding school ...
    • Química forense no ensino de Química: o que nos diz a literatura? 

      Silveira, Arieli Matos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      This dissertation discusses part of the Brazilian academic publications concerning forensic chemistry in chemistry teaching. In this regard, papers published on this subject from 2000 until the first bimester of 2018 were ...
    • Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas 

      Ferreira, Pedro Henrique Severino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 18/05/2020)
      A pedagogical strategy that has been increasingly used is the Flipped Classroom in which the student is in contact with basic information about the study content before the class, by a guide made available by the teacher ...
    • Desenvolvimento e avaliação da metodologia da problematização na formação de estudantes do ensino superior 

      Tagliari, Celi Perin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/02/2020)
      University graduates are deficient in certain basic skills required by organizations today, demonstrating that there is a gap between educational formation and the current demands of the market, forcing the educational ...
    • Análise mista das imagens em livros didáticos de química de segunda série do ensino médio 

      Souza, Ivan Pollarini Marques de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)
      The present work was devoted to the study of the images contained in chemical textbooks approved in PNLD-2015. It aimed to classify the nature of the images contained in the themes Solutions and Colligative Properties ...
    • Ferramentas de ensino na conceituação da nanotecnologia na educação básica 

      Evangelista, Lucas Vairolette (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 19/09/2023)
      TEACHING TOOLS IN THE CONCEPT OF NANOTECHNOLOGY IN BASIC EDUCATION. Nanotechnology has a high impact on people's quality of life, being present in the development of clean energy, more efficient mobile devices, the ...
    • O ensino das funções orgânicas e suas propriedades nos defensivos agrícolas presentes nas culturas de laranja a partir de uma abordagem CTSA 

      Gobatto, Daniel Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      The teaching of organic functions and their properties in agricultural protectionism present in orange crops from a CTSA approach. Chemistry teaching with a CTSA (science, technology, society and environment) focus allows ...