Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Limites entre educação e assistência: uma análise histórica e política da educação infantil no interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Understanding the concept and conceptions of education and childhood in the contemporary world is essential in order to face the challenges imposed when thinking about quality education. In this work, the conceptions, ... -
Uma análise da construção do pensamento científico do conceito de ditadura militar proposta em livros didáticos de história do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)From the questioning about how the themes related to the period of the Military Dictatorship are developed in the schools, this research had as main objective to investigate how the scientific thinking of the concept of ... -
Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ... -
Percepção da afetividade e das emoções na prática pedagógica de professores de Ciências da Natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The present reality defies us to think an education that overcomes the content-focused approach, highly spread in pedagogical practices. The circumstances experienced by COVID-19 pandemic intensified an already urgent ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Perspectiva de um professor-pesquisador da educação básica sobre o ensino de inglês durante a pandemia à luz da pedagogia do pós-método
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The year 2020 was marked by changes and adaptations in all the world sectors, due to the Covid-19 pandemic. In view of this, the public organs which are responsible for education in the country proposed measures for the ... -
Sequência didática como instrumento para a possível promoção do desenvolvimento do engajamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/07/2021)Engagement is a multifaceted construct and its study seeks to trace ways to improve the teaching-learning process. For this, it analyzes the student's development and their interactions with school and pedagogical ... -
Educação infantil e hortas convencionais e/ou agroecológicas: confluências e perspectivas sob o olhar das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)In the current context, it is important to be critical, autonomous, and aware of our role as citizens. Therefore, it is increasingly essential that schools, from Early Childhood Education on, provide children with opportunities ... -
Aprendizagens de professores da educação infantil de conceitos geométricos tendo o origami como material com vistas ao desenvolvimento de práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2022)This dissertation aimed to analyze the learning of early childhood education teachers about geometric concepts using origami as a playful and didactic material with a view to the development of teaching practices. This ... -
O papel do professor coordenador na inserção profissional de professores da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)This job has a focus on the role of a coordinator teacher into the process of professional insertion of teacher into the education network. The professional insertion of teacher is surrounded by uncertainties and ... -
O ensino de língua inglesa pautado por projetos: um aporte para a implementação da base nacional comum curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 09/09/2022)Other pedagogical work planned by Novo Ensino Médio (BRASIL, 2017) aims at the comprehensive development of the student so that their knowledge is mobilized in the understanding of interdisciplinary issues, to relate ... -
A interação entre gestão escolar e trabalho docente: impactos entre stakeholders e shareholders na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/08/2022)The present research aimed to study the effects of school management models in contemporary times and their influences on teaching work in public schools in the region of Araraquara. Our hypothesis resides in the idea that ... -
O estágio curricular supervisionado em docência na perspectiva dos profissionais da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The supervised curricular internship is of great importance for teacher training, but there are gaps related to the theorization of knowledge and the professional field, as well as disagreements regarding the insertion of ... -
Avaliação da aprendizagem, formação docente e atuação profissional: uma análise desse processo na perspectiva de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)This study has as perspective the promotion of data that contribute to the improvement of the evaluation practices, as well as to a review in the approaches of the evaluation theme in the teacher education courses. Our ... -
Integração entre a robótica educacional e a abordagem steam: identificação da área de oportunidade e desenvolvimento de protótipos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/05/2022)It is totally necessary to introduce Digital Information and Communication Technologies (DICT) as a didactic resource in classrooms to face the challenges of Society nowadays. One of the technologies that has been used is ... -
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
A formação em serviço e a construção da coletividade nas htpcs por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research aims to analyse how kindergarten teachers express themselves about the collective experiences in HTPCs (Hours/Hour of Collective Pedagogical Work) and the influence of this moment on the reflection on their ... -
Da oferta da educação infantil em tempo integral à integralidade na educação: um estudo sobre o município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2021)We aim to present in this work the trajectory of Full-time Early Childhood Education and how this education modality has been configured historically and politically in the municipality of São Carlos, through bibliographic ... -
Educação ambiental na formação do técnico em química a partir de um projeto interdisciplinar sobre resíduos sólidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/11/2021)The Brazilian legislation indicates that Environmental Education (EE) must be included in all levels and modalities of education, in order to contribute to forming conscientious citizens who help transform society-environment ... -
Professoras de creche, saberes profissionais e BNCC: delimitando as fronteiras dessa relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2021)Early Childhood Education started having some attention about 30 years ago, recognizing its actors and protagonists. With that, laws and documents were elaborated, to deconstruct the welfare stigma carried by Children's ...