Navegando Teses e dissertações por programa de pós "Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So"
Itens para a visualização no momento 21-40 of 52
-
Produções de animações em stop motion na aula de física: possibilidades de novas percepções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/03/2021)In this text I describe the application of the educational product carried out for the preparation of the dissertation of the MNPEF (National Professional Master's Degree in Physics Teaching). The developed product is a ... -
Manual de experimentos de física utilizando um smartphone
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ... -
Tratamento do movimento oscilatório utilizando o ensino híbrido: uma proposta para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The world has been going through great transformations caused by the intense technological advance, referred now as World 4.0 and, mainly, by the pandemic of the Coronavirus Desease (COVID-19). Social withdrawal makes us ... -
Experimentos de baixo custo e uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): proposta de aulas para ensino de mecânica, física térmica e eletromagnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)In this dissertation, three didactic sequences are proposed that take up some physics content with regular high school students (EM), aiming to prepare them for the National High School Exam (ENEM) and entrance exams. ... -
O uso do teatro para introdução da Astronomia no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2021)The active participation of students in activities that make sense to them is a very promising alternative to make Physics teaching more interesting and accessible. For that, students must be engaged in creative processes, ... -
Sequência didática para abordagem da Segunda Lei da Termodinâmica no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)A very common characteristic of science education curricula is the expectation that students learn the proposed scientific content, its methodologies and about science itself, which includes its nature, its interaction ... -
O ensino das partículas elementares a partir de uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2020)In this academic work we present the development of the study, elaboration, application and verification of the data of a Didactic Sequence (SD) that aims to assist students learning in the third year of high school (EM), ... -
Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/01/2021)Teaching concepts of physical optics to high school students, especially those related to the behavior of light, is not a simple task. The approach to these topics is scarce, and short class time during the week are the ... -
Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ... -
Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ... -
Sequência didática para o ensino de indução eletromagnética a partir da energia eólica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This project aims to develop a didactic sequence that contributes to learning the concept of electromagnetic induction from the theme of wind energy. The topic is pertinent since lately there is a very strong incentive ... -
Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ... -
Experimentos com o Arduino no ensino de Física: estudando conceitos científicos da Termologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/01/2022)Motivated by the application of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Physics, we developed the scripts for three experimental activities in Thermology using technological tools to be applied ... -
Lançamento de foguetes pet no contexto do ensino médio: um convite para o aprendizado da composição de movimentos e da terceira lei de Newton por um sistema de massa variável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2022)In the last decades of the end of the 20th century and beginning of the 21st century, teaching practices that deal with contemporary themes that involve social issues and reflections on the part of students have been ... -
Introdução de tópicos de Física Térmica e Cristalografia no ensino médio utilizando um simulador mecânico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)In the last decades, physics education research has shed light on the difficulties and obstacles that students and teachers encounter in learning physics. In response, a wide variety of new methods and models of physics ... -
Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ... -
Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 01/08/2016)This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ... -
Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 03/08/2016)The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ... -
Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ... -
Física e Geociências: uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...