• Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS 

      Silva, Renato Peron da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)
      This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ...
    • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual 

      Kauvauti, Bruno Terra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
    • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

      Riboldi, Bruno Marconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...
    • Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino de ondas mecânicas e eletromagnéticas 

      Silveira, Jean Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
      In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
    • Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física 

      Favaretto, Danilo Vieira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/03/2017)
      The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ...
    • Desenvolvendo potencialidades: a inclusão no Ensino de Ciências numa perspectiva Vygostskyana 

      Magueta, Cleiton Tadeu Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
      In the inclusive perspective of education, the focus is not the student's disability, but the means, spaces, environments and resources to be adapted so that they become accessible to the specificities of each student. ...
    • O desenvolvimento de um laboratório virtual para o ensino da 1ª Lei de Ohm utilizando o GeoGebra 

      Guerreiro, Luis Gustavo Jayme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      With the potential of using Information and Communication Technologies (TIC) in Physics Education, it was decided to develop a Virtual Learning Laboratory (LVA) using the GeoGebra software and five application scripts in ...
    • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

      Dias Jr, Marco Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
      Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
    • Dinâmica de spin no comportamento do exciton 

      Contreras, Jhon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)
      This thesis presents a study on the spin dynamics of confined excitons under the influence of a magnetic field. Experimental observations reveal unique correlations between Zeeman splitting and spin thermalization, which ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Ensinando condutividade e resistividade através de jogo eletrônico: corrida eletrônica 

      Oliveira, Leandro Carvalho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2022)
      The concepts of conduction and electrical resistance are important themes, but not much explored in the Physics teaching literature, especially in basic education. This encouraged the desire to address the topic in order ...
    • Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa 

      Reis, Antonio Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 03/08/2016)
      The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ...
    • O ensino das Leis de Kepler com a mediação por histórias em quadrinhos 

      Júnior, Luiz Cláudio Chiavini Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/03/2023)
      C. O. Junior, Luiz Cláudio. The Teaching of Kepler's Laws Mediated by Comics. 2023. Dissertation (Master in Physics Teaching) – Federal University of São Carlos, Sorocaba campus, Sorocaba, 2023. The motivation for ...
    • O ensino das partículas elementares a partir de uma sequência didática 

      Moura Júnior, Orlando Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2020)
      In this academic work we present the development of the study, elaboration, application and verification of the data of a Didactic Sequence (SD) that aims to assist students learning in the third year of high school (EM), ...
    • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

      Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
      The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...
    • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

      Pereira, Márcio Donizete (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
      The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
    • Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

      Reis, Tiago de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
      The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Experimento para a estimativa da irradiância solar total: uma abordagem para o ensino médio 

      Gomes, Thiago do Nascimento Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/05/2019)
      Energy is the most fundamental physical property in the study of science and in the understanding of the world around us. This physical quantity is often approached during the teaching of physics in areas like Thermodynamics, ...
    • Experimentos com o Arduino no ensino de Física: estudando conceitos científicos da Termologia 

      Pinheiro Junior, Jefferson Buonafina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/01/2022)
      Motivated by the application of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Physics, we developed the scripts for three experimental activities in Thermology using technological tools to be applied ...