• Experimento para a estimativa da irradiância solar total: uma abordagem para o ensino médio 

      Gomes, Thiago do Nascimento Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/05/2019)
      Energy is the most fundamental physical property in the study of science and in the understanding of the world around us. This physical quantity is often approached during the teaching of physics in areas like Thermodynamics, ...
    • Experimentos de baixo custo e uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): proposta de aulas para ensino de mecânica, física térmica e eletromagnetismo 

      Cannavan, Marilin Celisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)
      In this dissertation, three didactic sequences are proposed that take up some physics content with regular high school students (EM), aiming to prepare them for the National High School Exam (ENEM) and entrance exams. ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino 

      Alvares, Valéria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2019)
      Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge ...
    • Física e Geociências: uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória 

      Retamero, Alex Amilton Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)
      The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...
    • Galileu e o experimento da Torre de Pisa no ensino médio 

      Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
    • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

      Carmo, Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
      In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
    • Manual de experimentos de física utilizando um smartphone 

      Freitas, Renan Gustavo Beloni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)
      This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ...
    • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

      Gomes, Roberto Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2017)
      Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • Produções de animações em stop motion na aula de física: possibilidades de novas percepções 

      Morais, Danilo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/03/2021)
      In this text I describe the application of the educational product carried out for the preparation of the dissertation of the MNPEF (National Professional Master's Degree in Physics Teaching). The developed product is a ...
    • Uma proposta de sequência didática no ensino de astronomia para alunos do 6º ano do ensino fundamental II 

      De Lima, Carlos Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2019)
      This research work had as a starting point to elaborate a set of didactic sequences directed to the teaching of astronomy for students of the 6th year of elementary school II obeying three stages: Student knowledge, ideas ...
    • Reforçando a relação entre a matemática e a física no ensino médio através de exemplos básicos de mecânica clássica 

      Medina, Renato Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2017)
      In this work a study is presented using some teaching strategies in order to strengthen the relationship between mathematics and physics in high school. It is shown how important it is to describe mathematically a physical ...
    • Sequência didática para abordagem da Segunda Lei da Termodinâmica no ensino médio 

      Nogueira, Mauro Rodrigues Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)
      A very common characteristic of science education curricula is the expectation that students learn the proposed scientific content, its methodologies and about science itself, which includes its nature, its interaction ...
    • Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos 

      Fajardo, Gledson Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/01/2021)
      Teaching concepts of physical optics to high school students, especially those related to the behavior of light, is not a simple task. The approach to these topics is scarce, and short class time during the week are the ...
    • Uma sequência didática para o ensino do tema: “produção e consumo de energia elétrica”. 

      Azevedo, Renata Correia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
      This dissertation aims to describe the elaboration, application, and results generated by a didactic sequence for the teaching of the theme production and consumption of electric energy, in a third grade class of the high ...
    • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

      Mazeti, Lucas Jesus Bettiol (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2017)
      The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
    • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

      Gregio, Nivaldo de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 01/08/2016)
      This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
    • Tratamento do movimento oscilatório utilizando o ensino híbrido: uma proposta para o ensino médio 

      Toledo Júnior, Laércio Fermino de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
      The world has been going through great transformations caused by the intense technological advance, referred now as World 4.0 and, mainly, by the pandemic of the Coronavirus Desease (COVID-19). Social withdrawal makes us ...
    • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

      Rosa, Ricardo Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
      As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...