• Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

      Reis, Tiago de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
      The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino 

      Alvares, Valéria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2019)
      Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge ...
    • O uso dos jogos e da história da ciência no ensino de física 

      Vicente, Vagner Mario (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 20/09/2019)
      There are several methodologies that facilitate the teaching of physics. In this work, we studied the use of the Game and the History of Science as tools for teachers. The product presented here and its application were ...
    • O desenvolvimento de um laboratório virtual para o ensino da 1ª Lei de Ohm utilizando o GeoGebra 

      Guerreiro, Luis Gustavo Jayme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      With the potential of using Information and Communication Technologies (TIC) in Physics Education, it was decided to develop a Virtual Learning Laboratory (LVA) using the GeoGebra software and five application scripts in ...
    • Abordagem de conceitos sobre eletrostática no ensino médio através de uma oficina de ensino de Física 

      Silva, Carlos Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2019)
      A Physics workshop is a hands-on activity that can be used in the classroom or in the counter-time to increase student motivation in introductory physics courses at any level. In addition to helping students acquire a good ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

      Pereira, Márcio Donizete (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
      The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
    • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

      Carmo, Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
      In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
    • Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física 

      Favaretto, Danilo Vieira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/03/2017)
      The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ...
    • Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves 

      Meyer, Ivens Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ...
    • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

      Guariglia, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Experimento para a estimativa da irradiância solar total: uma abordagem para o ensino médio 

      Gomes, Thiago do Nascimento Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/05/2019)
      Energy is the most fundamental physical property in the study of science and in the understanding of the world around us. This physical quantity is often approached during the teaching of physics in areas like Thermodynamics, ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino de ondas mecânicas e eletromagnéticas 

      Silveira, Jean Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
      In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
    • Reforçando a relação entre a matemática e a física no ensino médio através de exemplos básicos de mecânica clássica 

      Medina, Renato Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2017)
      In this work a study is presented using some teaching strategies in order to strengthen the relationship between mathematics and physics in high school. It is shown how important it is to describe mathematically a physical ...
    • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

      Riboldi, Bruno Marconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...
    • Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática 

      Carboni, Ariovaldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/12/2016)
      Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ...
    • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

      Gomes, Roberto Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2017)
      Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
    • Astronomia no ensino de Física: o Radiotelescópio como mediador para o ensino de Ondulatória 

      Pinto, César Hipólito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
      HIPÓLITO PINTO, César. The Astronomy in the Physics teaching: the radio telescope as a mediator in the electromagnetic waves teaching, 2021. Dissertation (master’s in physics teaching) - Universidade Federal de São Carlos, ...