Centro de Ciências Agrárias - CCA
Recent Submissions
-
Interação dos substratos e solução nutritiva no cultivo de orquídea Phalaenopsis em vaso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 03/04/2023)The flower market in Brazil has been including new technologies that help in the acquisition of higher productivity and more sustainable production systems, including the rational use of water and fertilizers. The main ... -
Efeito da adubação na qualidade do café: uma revisão de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 28/08/2023)This work conducts a bibliographical survey to analyze the effects of fertilization on coffee quality. In the literature review, the interactions between fertilization, crop productivity and coffee quality were explored. ... -
As tendências e perspectivas de ensino dos trabalhos sobre experimentação de física sobre o conteúdo de eletromagnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 09/08/2023)The present study refers to a bibliographical research with a qualitative approach on the potentialities of experimental activities for teaching Physics on the content of electromagnetism. We sought to analyze articles ... -
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/09/2023)Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or ... -
Gênero como construção social: elementos constituintes para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2023)Although gender is defined as a social construction, which reflects social markers, it is necessary to understand in more depth how this construction occurs in different cultures and historical contexts, especially in ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Crianças transgêneras: educação e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 23/08/2023)The present study aimed to conduct a bibliographic survey on how issues relevant to the daily lives of LGBTQIA+ children and adolescents, particularly transgender individuals, in Brazilian schools are approached by academia. ... -
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/06/2021)The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the ... -
Sistemas agroflorestais no assentamento Bela Vista (Iperó, SP): contribuições e limitações sob a ótica de famílias agricultoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 13/06/2023)Agroecology is a counter-hegemonic proposal to the agro-industrial production model, with peasant family farming playing a protagonist role in the pursuit of sustainable, healthy, and fair food production. Agroforestry ... -
Uma proposta de sequência didática sobre a Teoria da Relatividade Restrita: perspectivas e avaliações dos professores de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 22/06/2016)Currently, we live surrounded by technology everywhere, which makes knowledge of Modern and Contemporary Physics indispensable. Researchers justify the importance of incorporating these contents into high school education, ... -
Abordagem multidisciplinar da paisagem agropecuária: qualidade de pastagem sob as lentes de geotecnologias e a visão do produtor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 22/05/2023)The agroecosystem is a complex structure that requires a holistic analysis at the landscape level and should not be considered merely as an isolated agricultural production site. It is essential to examine the relationships ... -
Parâmetros químicos, microbiológicos e de toxicidade otimizados para a aplicação da vinhaça em solo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 18/05/2023)Brazil is increasingly gaining global prominence in the generation of bioenergy, mainly in the production of ethanol, some residues result from this process, such as vinasse. Because it contains high levels of organic ... -
Calogênese in vitro como alternativa na produção de metabólitos secundários e comparação metabólica entre calos e plantas de Artemisia annua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 30/03/2023)Among the applications of in vitro culture technique of medicinal plants are the use of clonal plantlets from previously selected superior genotypes, the production of metabolites in controlled environment and genetic ... -
Efeito do armazenamento nas características microbiológicas e físico-químicas do açúcar mascavo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 26/05/2023)Microbiological and physicochemical characteristics are determining factors for the quality of raw cane sugar. The objective of this study was to investigate the influence of storage on the microbiological and ... -
Efeito do armazenamento no perfil sensorial do açúcar mascavo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 26/05/2023)The stability and quality of sugar during storage are related to microbiological and physicochemical parameters. Due to its production process, raw sugar typically has higher moisture content when compared with other sugars. ... -
Tolerância de espécies nativas do cerrado ao alumínio em solução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 19/12/2013)The Cerrado biome (Brazilian savanna) occupies about 30% of the Brazilian territory. Its soils have limitations for the development of crops of economic interest, as they are naturally acidic, with high levels of aluminum ... -
Aplicação de inoculante no plantio e doses de adubação nitrogenada de cobertura na cultura do feijoeiro (Phaseolus vulgaris)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 08/12/2016)The bean crop has the great challenge of increasing productivity and reducing dependence on nitrogen (N) fertilization from biological N fixation, aiming at a sustainable development of agriculture. The objective of this ... -
Produtividade do feijoeiro (Phaseolus vulgaris) cultivado sob efeito residual da adubação do milho de segunda safra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 11/07/2017)One of the great challenges for the bean crop is to increase productivity and, at the same time, improve fertilization management using new technologies. The objective of this work was to evaluate the effect of residual ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ...