Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 580-599 of 649
-
Os saberes da experiência: a importância do programa residência pedagógica na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/03/2023)This work aims to reflect on the importance of experiential knowledge and how the Pedagogical Residency Program contributes to teacher education through the practices and experiences it provides to its student scholars. ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ... -
Salas de Recursos Multifuncionais: um estudo sobre a formação e a atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2014)The present study aimed to investigate aspects of the formation and action of teachers, working with pupils with special educational needs, in inclusive perspective, in multifunctional resource rooms, specifically in the ... -
Sarau Palavra Encantada no Cantinho Girassol: um espaço cultural na periferia da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This work had as purpose the analysis of a cultural experiment in the suburb of Sorocaba city. Approach the potentiality of the Sarau Palavra Encantada that happens at the pub Cantinho Girassol as a meeting space, in the ... -
Satã-Griô: relatos dos caminhos e encruzilhadas na vida de um corpo negro-resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/06/2022)The present research has as general objective to analyze the ways of survival and work of the subject João Francisco dos Santos, the Madame Satã during his life. Through documentary and bibliographic research, it is ... -
"São Paulo Faz Escola": o conceito de práxis educativa e práxis educacional no currículo das escolas estaduais de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2015)This research's theme is ?The concept of educative praxis and educational praxis in the official curriculum of public schools in São Paulo? The process was initiated in 2008, but with initiatives started in 2007, the ... -
Secas causam mudanças na fenologia reprodutiva de Syagrus romanzoffiana, mas não alteram a predação de suas sementes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/06/2021)The Atlantic Forest is a biodiversity hotspot and currently occupies a small fraction of its original area. In addition to the edge effects caused by habitat fragmentation, its plant and animal species also face the effects ... -
Segregação Socioespacial em Sorocaba (1980 – 2018): o processo de territorialização nos condomínios Residencial Ipatinga e Parque dos Eucaliptos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 05/12/2019)Based on the understanding that socio-spatial segregation occurs as a strategy for the real estate sector and for the State, preventing portions of the population from having access to decent housing, we sought to problematize ... -
O sentido da arte no movimento estudantil de ocupação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de Sorocaba em 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/04/2023)The present production deals with the investigation with the students who participated in the student occupation movement of the Federal University of São Carlos - Campus Sorocaba in the year 2018. The focus of the ... -
Sentidos atribuídos às relações formativas no âmbito do Programa Professor Aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2018)This research had as objective to know the formative process that is established in the relationship between a regent teacher and a trainee of the Teacher Apprentice Program, in the city of Sorocaba. Specific objectives ... -
Sentidos e significações da gestão democrática: da previsibilidade à efetividade nas escolas públicas estaduais do município de Itapetininga/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The present work casts doubts on the perceptions of parents, students, regular teachers, coordinator teachers and principals from the state schools at the city of Itapetininga as much as the complete sense and meaning of ... -
Sentimentos e dificuldades enfrentadas pelos professores em tempos de covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)Teaching is one of the most important professions in the development and construction of society. This study aimed to investigate, understand and interpret how the “new routine” is being used in the new teaching modality ... -
Será que temos mesmo direitos a universidade? O desafio do acesso e a permanência de pessoas transexuais no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This master thesis aims to analyze the difficulty of access and permanence of the transgender population in colleges. A field work was carried out that involved the realization of interviews with transgenders of different ... -
Serpenteando: experienciando a construção de um espaço de divulgação científica sobre o ofidismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/09/2022)Snakes are among the most fearsome animals and this happens because this group has a socially constructed stigma (even in the religious view) of being cunning, treacherous and vengeful, in addition, they still have some ... -
Sexualidade e gênero segundo educadoras de ciências e biologia: limites, resistências e possibilidades da educação sexual na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2019)Sexual education in schools is usually based only on a biological and technicist bias, which leads to universalizing and essentialising visions about sexuality and gender. For this research were interviewed the educators ... -
O Shopping Center Iguatemi Esplanada no limite das divisas intermunicipais e as consequências na produção do espaço urbano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/04/2023)The dissertation regards the impacts from demarcation lines placement in city limits between Sorocaba and Votorantim inside Shopping Center Iguatemi Esplanada mall. Approaches the analysis of mall business as a relevant ... -
Significações acerca do currículo formador - egressos(as) do curso de licenciatura em Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2019)The present work has as its central problem the meanings of undergraduates in the initial formation in Physical Education about their educational curriculum, from the perspective of the theoretical framework of Cultural ... -
Os silenciamentos aos sentimentos das crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2023)The main objective of this study is to understand how, in early childhood education, we can educate and care from the perspective of inseparability from existence, taking into account the feelings of young children. The ... -
Simulação de dano parcial em sementes e sua relação com o desenvolvimento das plântulas de Eugenia spp.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/06/2021)Seed predation is usually seen as a synonym of death to the seed. Nowadays, it’s known that some damaged seeds can still germinate, and grow as seedlings. In this study we used seeds from Eugenia pyriformis, E. involucrata ...