Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 191
-
Educação na Pandemia: Experiências com os anos iniciais do ensino fundamental em escolas da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The present work is the culmination of an academic path, outlining the memories of a student of the Pedagogy course at the Federal University of São Carlos - Campus Sorocaba, during the unfolding of the Covid-19 pandemic. ... -
Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/08/2023)The purpose of this work is to discuss the importance of anti-racist education as a part of Art/Education, serving as a catalyst for new cultural paradigms. This perspective is highlighted in the teaching of Art through ... -
Tecnologia digital e educação: uma análise crítica sobre a era da infância cyber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)The present undergraduate thesis has as object of study the digital technologies related to the development and the learning of the child. Knowing that we live in a society marked by the insertion of digital technology in ... -
Educação Infantil: apontamentos da prática de uma auxiliar na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is a reflection of the daily work of an education assistant from questions about the division of labor in early childhood education. The objective was to analyze the role of the early childhood education assistant ... -
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The work has as its central theme the importance of storytelling in Early Childhood Education and is organized as follows: the context for choosing the object is exposed in the memorial, based on my experience as an intern. ... -
Afeto na educação infantil: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present undergraduate thesis aims to analyze and comprehend the impact of emotional education on the academic development of children in early childhood education. To carry out this work, bibliographic research was ... -
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/08/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the ... -
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2023)Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ... -
Construção de uma revista de divulgação científica para o ensino fundamental ii como estratégia de sensibilização ambiental para a conservação de anfíbios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/09/2022)The Amphibia class is represented by the orders Gymnophiona, Caudata and Anura. In 2021, in Brazil, 1,188 species of amphibians were recognized. The group is quite diverse and presents several morphological and ecological ... -
Educação inclusiva e a participação das famílias na educação infantil: breve levantamento de produções acadêmicas - 2017 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)This research aims to understand what are the approaches analyzed in research related to inclusive education in early childhood education and the participation of families. To conduct this work, a bibliographical research ... -
Letras, ladeiras e o cuidar de si: autoetnografia de um artista periférico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation presents the biography of a black writer and cultural producer from the outskirts of São Paulo, starting in the 1990s. Through a qualitative autoethnographic research, it starts from his encounter with ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Material didático digital: do papel à tela como proposta pedagógica bilíngue para alunos surdos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/03/2023)Historically, the education of the deaf has been permeated with conflicts and controversies. Although there is a growth in scientific research in the sense of producing educational references for this minority group, the ... -
Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ... -
Reflexões sobre um curso de ecologia por correspondência: indícios do processo formativo a partir de documentos arquivados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)Zoos are very important institutions that perform social and environmental functions, one of their pillars being environmental education. The municipal zoo Quinzinho de Barros, in Sorocaba, was considered the precursor in ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
A criança e o brincar: direitos e vivências na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/03/2023)The main focus of this study is to understand how children play at daycare centers. The research sought to observe how children play individually, in pairs or in groups, as well as the materials available for play. The ... -
Uma educadora transformadora Rosangela da Silva Alves (1963-2017): percursos para uma educação antirracista na cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/04/2023)Bearing in mind that racism is still present in all areas of our society, this work seeks to bring reflections on how Rosangela da Silva Alves' legacy brings great lessons for the development of an anti-racist education. ... -
A construção da identidade da criança na Educação Infantil: reflexões sobre cultura de pares e relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/04/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, aims to analyze and understand the studies about the construction of the child's identity in the educational field, seeking an answer to the following problem ... -
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/03/2023)The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in ...