Collections in this community

Recent Submissions

  • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

    Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
    This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
  • Relatos de experiências nas aulas de matemática na modalidade remota em algumas escolas privadas de educação básica 

    Marques, Renata de Fatima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
    Mathematics teaching has always been labeled due to the stigma of being a "difficult subject", with this, there are many teaching methodologies which can be applied to attract the attention of students. However, due to the ...
  • 16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas 

    Magno, Daniel Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
    Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ...
  • Síntese de som: uma proposta de ensino para funções periódicas 

    Flora Filho, Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/02/2022)
    This assignment is a bibliographical research that aimed to carry out a study on sound synthesis and develop an educational product in the form of a teaching proposal for periodic functions in High School. More specifically, ...
  • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

    Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
    The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
  • O uso das questões da OBMEP para a recuperação da aprendizagem matemática pós- pandemia: onde estamos e para onde vamos? 

    Silva, Paula Helena Novaes Moreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/01/2022)
    In this dissertation we will use the question bank of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools and technological resources to work on the competences and skills of Geometry proposed by the National Common ...
  • Teorema Fundamental do Cálculo: uma proposta de abordagem a partir da modelagem matemática com auxílio do Geogebra 

    Marco, Maria Laura De Biaggi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/11/2021)
    The disciplines Differential and Integral Calculus for STEM students require a precise understanding of the themes to avoid it being an arduous path of learning and building a solid foundation, and it is the teacher's ...
  • O princípio da casa dos pombos: uma aplicação da modelagem matemática no ensino 

    Arci Junior, João (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 30/11/2021)
    This research aimed to investigate the implications of applying a teaching sequence about the Pigeonhole Principle (PP) in the learning of 8th grade students. This principle, although simple, allows the resolution of several ...
  • Aplicação de metodologias ativas no ensino e aprendizagem de números racionais com questões da OBMEP 

    Junqueira, Juliana Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/11/2021)
    This study aims to investigate the use of active methodologies in teaching and learning mathematics. For this study, the result of the work developed with questions from the OBMEP in the city of São Carlos-SP was observed ...
  • Transformações geométricas: fazendo arte na aula de matemática 

    Sanches, Aparecida de Souza Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
    The present work aims to analyze the study of symmetry in Elementary School, through classes given online, aiming at the active participation of the student in the teaching and learning process of Mathematics, using ...
  • Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas 

    Rodrigues, Cristiano Santini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
    This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...
  • Metodologia ativa: o ensino-aprendizagem de sequências numéricas no Ensino Médio 

    Silva, Gustavo Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/09/2021)
    Debating different ways of teaching has been important in recent years, especially with the new high school. Turn the environment school more attractive, near to your daily life is a subject of study of active methodologies. ...
  • A mobilização dos registros de representação semiótica na prática pedagógica do processo de ensino-aprendizagem dos números racionais 

    Proença, Laís Isabele (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)
    This research aimed to analyze how teaching practice interferes in the process of acquisition and articulation of different semiotic registers of rational numbers, in which the guiding question is presented How the pedagogical ...
  • O ensino de funções contextualizado à criptografia 

    Braila, Roberta Maíra Verderi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/09/2021)
    The teaching of Mathematics nowadays is facing great difficulties with disinterest of the students in learning the contents, considered for some as a hard job and no return for a future life, as professional though in ...
  • Criptografia em uma abordagem elementar 

    Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
    This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...
  • Machine Learning e ensino individualizado na Matemática: uma ferramenta para o professor 

    Hirai, Cíntia Yumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
    This research aims to investigate how the use of Machine Learning can contribute to the teacher in the identification of the mathematical skills of the students of the three years of High School for individualized teaching ...
  • Uma sequência didática para o ensino e aprendizagem das cevianas no nono ano do ensino fundamental II 

    Velozo, Carla Cristina Maia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
    Schools have been concerned with student performance, aggravated by the existence of students with age and grade distortions, which requires a little more attention among school segments regarding the search for solutions ...
  • Mágicas para o ensino de aritmética: uma análise sob a ótica da teoria sócio-histórica de Vygotsky e da BNCC 

    Cetra, Janete Castaldi Ortiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
    Difficulties in learning mathematical content and the lack of motivation on the part of students leads that most of them do not acquire elementary skills for school stages. When presenting or elaborating a magic, the student ...
  • Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio 

    Siqueira, Jemima Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
    This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. ...
  • Laboratório de ensino de matemática: espaço facilitador e promotor da aprendizagem 

    Ramos, Cirilo Arcanjo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2021)
    The study discusses the importance of LEM (Laboratory of Mathematics Teaching) as a tool didactics in the teaching-learning process. A bibliographic review of the theme was carried out, contextualizing the beginnings of ...

View more