Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Em prol do respeito linguístico: elaboração de sequência didática sobre "para eu/mim + infinitivo"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/12/2024)The main objective of this dissertation was to develop a didactic sequence for high school students, focusing on a specific variable phenomenon: the pronoun eu/mim + infinitive in sentences beginning with the preposition ... -
(Des)conhecimentos, anseios e possibilidades dos estudantes da EJA diante do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/09/2024)The subjects of youth and adult education (EJA) are still distant from higher education. Many factors contribute to this distance, related to social, economic, political, and cultural spheres, among others. EJA students ... -
Institucionalização da educação híbrida: um estudo sobre o uso de tecnologias digitais em instituições públicas de ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2024)This research aims to analyze the institutionalization of Hybrid Education, focusing on the incorporation of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in face-to-face courses within public higher education ... -
Sociedade de risco: possibilidades de articulação da ciência, tecnologia e sociedade com a educação técnica integrada ao ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2024)This thesis aims to investigate the possibilities of articulation between Science, Technology and Society (STS) and Technical Education Integrated into High School (ETIM), considering the availability and capacity of ... -
Atendimento educacional especializado itinerante da rede municipal de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/11/2024)The city of São Paulo incorporated into its Special Education Policy from the Perspective of Inclusive Education for the Municipal Education Network of São Paulo - RME/SP, the provision of Specialized Educational Services ... -
Graus de ansiedade matemática em estudantes durante épocas de crises globais e sua relação com a motivação: uma análise de gêneroSE DE GÊNERO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/12/2024)Anxiety and motivation are significant factors in the school context, influencing both students' experiences and performance in a subject. During remote learning, due to the COVID-19 pandemic, the emergence of mathematical ... -
Rotina escolar em casa dos filhos com Trissomia 21 durante o isolamento social na visão das Mães/Pai
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/09/2022)The Coronavirus pandemic caused the suspension of face-to-face classes, and schools and families had to reorganize to continue school activities remotely. The present study had the general objective of verifying the school ... -
Ações formativas com Tradutores e Intérpretes de Libras para o aperfeiçoamento das práticas interpretativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)The rise of Sign Language Translators and Interpreters (also known as SLTI) in Brazil has been perceived in a myriad of spheres within society. These include mainstream education, from Elementary to High School years, in ... -
A tendência à estabilidade de Fechner na obra de Freud
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 06/12/2024)This work consists of an examination of the relationship between the works of Sigmund Freud and Gustav Fechner, based on Fechner’s concept of the tendency to stability, which is incorporated into Freud’s work in 1920, in ... -
Gradualidade e dependência de perspectiva nos adjetivos do português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/11/2024)Among the adjectives we find in the natural languages, there are those which predicate binary properties from the objects that are characterised by them (e.g. ‘federal’), and also those which relate said objects to (a ... -
Lazer noturno LGBTQIAPN+ em Araraquara e São Carlos: sociabilidades não hegemônicas no interior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/10/2024)Research on LGBTQIAPN+ sociability may be common in metropolitan contexts, but dealing with municipalities such as Araraquara and São Carlos - SP, which are often seen as medium-sized cities and inland cities, is new, ... -
Avaliação e proposta de formação sobre habilidades básicas para alfabetização de crianças com Trissomia 21
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)Down syndrome, or Trisomy 21 (T21), is a genetic condition characterized by the presence of an extra chromosome 21, which affects the cognitive and motor development of children with this condition. Learning the prerequisites ... -
Por que não conseguimos vencer a dengue? Um estudo de representações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/09/2024)Dengue is a viral disease that has affected thousands of individuals for years. Without a specific treatment or vaccine that broadly serves the population, health education becomes essential for controlling this disease. ... -
Produção científica nos periódicos de educação na base SciELO (2013-2020): um estudo bibliométrico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2024)Scientific communication is a fundamental part of the knowledge production process, as it is through it that the results of scientific investigations are disseminated. As one of the main means of scientific communication, ... -
Treino de familiares por meio da videomodelação para aplicação de programas de ensino em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Family members of ASD people may experience a high level of overload due to the intense care routine and difficulty in teaching their respective children, which may be aggravated because of the lack of a support network. ... -
Uma proposta de ensino do ecoico como facilitador para o ensino do mando em crianças com autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/09/2024)The teaching of verbal behavior to individuals with autism, using the verbal operant described by Skinner, is a widely explored topic in research. This study aimed to systematically review the literature to identify effective ... -
Construindo o turismo de base comunitária na Ilha das Couves em Ubatuba, SP (Brasil)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 05/06/2023)This research investigated the socioeconomic practice of tourism associated with the conservation of cultural and natural heritage on Ilha das Couves, located in Ubatuba, on the northern coast of São Paulo, Brazil. The ... -
Inteligência emocional e sua relação com ansiedade, depressão e burnout em trabalhadores assistenciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/06/2024)Emotional Intelligence (EI) is the processing of emotional information that includes perception, use, knowledge, and regulation of emotions. EI can play a protective role against challenges related to mental health, notably ... -
Os mundos de Maracanã: obrigações, medos e transformações urbanas numa região da ilha de São Luís-MA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 08/03/2024)Previously conceived as a settlement, Maracanã region (Maranhão, Brazil) is now composed by districts considered as rural and outskirts in the relation they establish with the urban centers of the region. Maracanã, Alegria ... -
Mulheres negras na gestão da educação pública na prefeitura de Guarulhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2024)Although women dominate the management of public education in the municipality of Guarulhos, the representation of Black women in decision-making and leadership roles remains disproportionately low. Furthermore, there is ...