Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 61-80 of 721
-
Aprendizagem relacional em crianças com baixo desempenho escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2003) -
Aprendizagem relacional, comportamento simbólico e ensino de leitura a pessoas com transtornos do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2012)The overall aim of this thesis was to investigate relevant variables to relational learning and the emergence of symbolic behavior in people with autism, in the teaching of reading. Were conducted three studies that are ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Aquisição de conceitos e de habilidades sociais por uma criança com cegueira dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)Considering the positive relationship between social skills and academic performance, this study aimed to: a) develop, implement and evaluate a thematic project of science concepts based on concrete models for a room in ... -
Aquisição de conceitos psicomotores pelo aluno surdo: avaliação de um programa de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2008)Psycomotricity has presented relationship with several areas of learning. Starting from that, this study has three objectives: elaborate, implement and evaluate the effectiveness of a teaching program based on motor ... -
Aquisição dos operantes verbais de tato e de mando por deficientes mentais através de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The current study had the purpose of analyzing the acquisition of selection-based tacts through conditional discriminations and the emergence of these signs as topography-based tact and as mand by four mentally retarded, ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ... -
Aspectos que conferem complexidade a interpretação na perspectiva do intérprete educacional do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)At the expense of a greater insertion of the deaf in the academic environment, the educational intérpreter of Brazilian Sign Language - Libras, has been gaining recognition in relation to the importance of its performance ... -
Atendimento educacional de estudantes com necessidades específicas do napne em um campus do IFPR: limites e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)The present study has as its central theme the care of students with specific needs at the Federal Institute of Paraná, carried out by the Center for Assistance to Persons with Specific Educational Needs – Napne. This theme ... -
Atendimento Educacional Especializado em escolas de tempo integral da Rede Municipal de Ensino de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/05/2022)The demand for Specialized Educational Assistance (SEA) has been growing considerably in Brazil, as well as Integral Education, possibly because of Public Policies such as Fundeb and the National Education Plan (NEP). The ... -
O atendimento educacional especializado em sala de recursos multifuncionais em um município do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2013)Among the set of actions instituted by the federal government is the Program Implementation Meeting Resources Multifunction (PI-MRM) that aims to support the public school systems in the organization and delivery of the ... -
Atendimento educacional especializado na educação infantil : interface com os pais e professores da classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The education in regular classrooms for students that are special education's target group in the early childhood education creates the need of diversified services to overcome some of the difficulties that may appear. One ... -
Atendimento Educacional Especializado para alunos com deficiência intelectual baseado no coensino em dois municípios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The Co-teaching/Collaborative Teaching has been considered by many researchers as one of the modalities to support school inclusion service, having effective strategies for children with special needs of Special Education ... -
Atitudes sobre a velhice e convivência intergeracional: professores, familiares e crianças do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)Studies focusing on the perspective of attitudes related to aging have pointed out how these can influence social structures and the treatment given to the elderly. This study answered the following objective: To identify ... -
Atividade curricular em habilidades sociais para professores de alunos do público alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)With the increasing number of inclusion of students from the target audience of Special Education, there has been an increase in studies related to the topic as well. One of these topics refers to the need to focus on ... -
Atividade Física Adaptada no contexto das matrizes curriculares dos cursos de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/11/2010)Whereas deepen the discussion about teacher training in the field of physical culture and how this training also includes people with disabilities, this study sought to identify and analyze the characteristics of the ... -
Atividades estimuladoras de leitura e escrita em estudantes com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2013)Literature presents that students with Down Syndrome (DS) learn to write and read in a slower pace than students without the disability. From these considerations, the present work considers the following question: to what ... -
A atuação da equipe multiprofissional dos Institutos Federais com os estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)The diversity of professionals in the Federal Institutes (IFs) enables the composition of multiprofessional teams (EMPs) as a service to support the inclusion of Special Education students (Paee) in these institutions. ... -
Atuação de intérpretes de língua de sinais na pósgraduação lato sensu: estratégias adotadas no processo dialógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2013)The challenge of the inclusion of people with disabilities in different segments of social relations is not new and it is undoubtedly a complex process. In formal education deaf students are also offered an interpretation ...