• Relatos de professores da educação infantil sobre suas práticas com alunos com deficiência 

      Almeida, Carolina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      The Early Childhood Education, Basic Education first step is to be essential in a child's life 0-5 years old. The Law of Directives and Bases of National Education - LDBEN 9.394 / 96 recommends that this stage of education ...
    • Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes 

      Anunciação, Lívia Maria Ribeiro Leme; http://lattes.cnpq.br/0709258031384024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ...
    • Efeitos de um treino de habilidades para a vida junto a adolescentes com deficiência intelectual e em situação de acolhimento 

      Benetti, Daniella Simões; http://lattes.cnpq.br/6463201980996926 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)
      In Brazil, the Official authorities send children and teenagers who need special legal protection to an Institutional Shelter and/or a Foster Care, which priorities are: to promote a health development, social and familiar ...
    • Adequações curriculares na área da deficiência intelectual : análise de uma realidade 

      Boer, Wania Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1228785347070367 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/02/2012)
      The inclusion of students with intellectual disabilities in Brazilian state public education is increasing. Therefore, access, retention and learning are effective legal guarantees of the inclusive educational process. ...
    • Elaboração, aplicação e avaliação de um Programa de Ensino de Ginástica Acrobática sob a ótica da inclusão 

      Borella, Douglas Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 04/03/2005)
      The search for a society more joust represents a great challenge. As for the paradigm of the social inclusion, the necessary school to participate changed ding itself into a space where education for given it if comes back ...
    • Atividade Física Adaptada no contexto das matrizes curriculares dos cursos de Educação Física 

      Borella, Douglas Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 05/11/2010)
      Whereas deepen the discussion about teacher training in the field of physical culture and how this training also includes people with disabilities, this study sought to identify and analyze the characteristics of the ...
    • Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum 

      Costa, Vanderlei Balbino da; http://lattes.cnpq.br/9675106511430204 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 07/12/2012)
      This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ...
    • Mulheres com síndrome de Turner : relação entre atividade física e qualidade de vida 

      Duarte, Anne Caroline; http://lattes.cnpq.br/4584302533798757 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
    • Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista 

      Garcia, Rafael Vilas Boas; http://lattes.cnpq.br/8516732611799388 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 05/08/2019)
      Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ...
    • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

      Giehl Birão, Fabiana Cristina; http://lattes.cnpq.br/6067769643299024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)
      In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
    • Envelhecimento de pessoas com deficiência intelectual: qualidade de vida 

      Gimenes, Priscila Alvarenga Cardoso; http://lattes.cnpq.br/4587753636816706 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/11/2017)
      From primitive societies to present days, changes in the conceptions, ideas and paradigms that govern social participation and care for people with disabilities have been occurring. These changes, associated with the ...
    • Método Halliwick de natação : aplicação em crianças com deficiência visual 

      Gomide Neto, Ulysses; http://lattes.cnpq.br/2905797623719852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 20/03/2013)
      Swimming is one of the most complete sports and more accessible to all kinds of people. The benefits of swimming for visually impaired relate to social, cognitive, motor and affective. Development is a continuous process ...
    • Sociologia da deficiência : vozes por significados e práticas (mais) inclusivas 

      Harlos, Franco Ezequiel; http://lattes.cnpq.br/6286854494767617 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2012)
      In this research aim systematize stories and theories associated with the Sociology of Disability, and identify, voices to rethink the meaning of disability and practices of Special Education aimed at people in situation ...
    • Formação de professores para educação especial no Paraná : cursos de pedagogia, pós-graduações lato sensu e políticas públicas 

      Harlos, Franco Ezequiel; http://lattes.cnpq.br/6286854494767617 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 08/09/2015)
      The present research aimed to analyze the consonance between some of the courses (Pedagogy and lato sensu graduate programs) adopted in Paraná for the education of teachers aiming performance with students that fit Special ...
    • Ministério Público de São Paulo: atuação frente à pessoa com deficiência na inclusão escolar 

      Lago, Sandra Regina dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/10/2013)
      Inclusive education is a disturbing and challenging issue for its difficulties and limitations. Throughout history, this subject has constituted controversial. However, in recent years that legal achievements are being ...
    • Informática como recurso pedagógico para a prática de uma professora de Educação Especial 

      Leme, Lívia Maria Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/0709258031384024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 02/07/2010)
      This paper proposes a case study in a computer room at a school for Special Education of a midsize city in the State of Sao Paulo, with a teacher of this modality of teaching. The objective was to develop computerized ...
    • Práticas pedagógicas dos professores de educação física frente a inclusão de alunos com deficiência 

      Mahl, Eliane; http://lattes.cnpq.br/1624566458284054 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/02/2012)
      Currently there are a lot of national and international social-educative politics aiming to assure an efficient application of equal opportunities for people with special needs. The assurance of access and permanence spreads ...
    • Programa de formação continuada para professores de educação física : possibilidades para a construção de saberes sobre a inclusão de alunos com deficiência 

      Mahl, Eliane; http://lattes.cnpq.br/1624566458284054 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)
      Current international and national politics about Special Education and Inclusive Education aims to ensure that all, without exception, have equal rights to access, permanency and opportunities for satisfactory learning ...
    • Rodas de conversa: uma proposta para aprimorar a prática docente em educação física escolar 

      Marques, André Eduardo; http://lattes.cnpq.br/1523176029844918 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/02/2013)
      The inclusion of students with disabilities in regular education is a reality and Physical Education is one of the responsible subjects for this process to occur. Physical Education and disabled people have suffered ...
    • Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar. 

      Mazer-Gonçalves, Sheila Maria; http://lattes.cnpq.br/5190185576794359 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/10/2013)
      This qualitative study of phenomenological basis, involves continuing education for teachers of Class Hospital. Aims to build, implement and evaluate, with the teacher 's Hospital Class, a proposal for continuing education ...