• Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva 

      Anjos, Isa Regina Santos dos; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H311036 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/08/2006)
      The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ...
    • Empoderando pais para a luta pelos direitos de seus filhos com deficiência: pesquisa-ação emancipatória 

      Araújo, Rosângela Martins de; http://lattes.cnpq.br/4694607287235371 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/10/2011)
      Currently the perspective focused only on the individual and his or her disability has been replaced by researches on family-centered approaches and integrated with partnership and collaboration support process. This trend ...
    • O uso de dispositivos eletrônicos móveis como Tecnologia Assistiva por pessoas com baixa visão 

      Borges, Wanessa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8832656114320939 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 12/06/2019)
      The access to the visual information present in several social spheres, demand a good functioning of the visual system. The absence and / or reduction of their performance can cause disadvantages in the development, ...
    • Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência : perspectivas internacionais 

      Cabral, Leonardo Santos Amâncio; http://lattes.cnpq.br/5306031040506357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/01/2013)
      The exponential increase of students with disabilities enrolled at universities of different countries has urged these institutions to enable some services geared to their guidance, both academic and professional level. ...
    • A legislação brasileira e italiana sobre Educação Especial : da década de 1970 aos dias atuais 

      Cabral, Leonardo Santos Amâncio; http://lattes.cnpq.br/5306031040506357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 22/02/2010)
      The opinions of several countries on how to enforce the education of people with disability promote international discussions aimed at identifying elements, whether from the political, organizational or methodological ...
    • A formação do psicólogo para o atendimento a pessoas em situação de deficiência 

      Caetano, Nadja Carolina de Sousa Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/2830278033241388 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 07/08/2009)
      Disability condition was the theme of the current study which seeks a connection between Special Education and Psychology. The issue of this study came from the problem of how to evaluate, with frugality, complex courses ...
    • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

      Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
    • Consultoria colaborativa à distância em tecnologia assistiva para professores de salas de recursos multifuncionais 

      Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2015)
      The implementation of Assistive Technology resources (AT) can make a big difference in the education of students with disabilities. However, the continued use of these by specialist teachers is considered challenging, for ...
    • Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 

      Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707940Y4 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 20/12/2004)
      Every day the school faces the challenge of teaching with quality all the students but without having a lot of success in working with the diversity because of the verified absence of a serious and effective politics of ...
    • Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil. 

      Carneiro, Relma Urel Carbone; http://lattes.cnpq.br/4107755396897795 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/12/2006)
      We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ...
    • Efeitos da dramatização sobre compreensão oral de histórias infantis por alunos com deficiência auditiva. 

      Carvalho, Vânia Lúcia Corradi; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4775875J3 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/07/2004)
      The scholar integration proposal demands that the school organize itself to facilitate the access for students with hearing impairment to the curriculum, allowing them, under those circumstances, to have educational ...
    • Serendipity prospecção semântica de dados qualitativos em Educação Especial 

      Fernandes, Woquiton Lima; http://lattes.cnpq.br/5963118251382655 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      In the past decades, there has been a revolution in the way science has been conducted. The current context has demanded more collaborative work such as, studies in research networks of large scale. One of the many ...
    • Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil 

      Gonçalves, Aline Kelly Scalco; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=W025320 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 17/02/2006)
      The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ...
    • Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares 

      Lima, Solange Rodovalho; http://lattes.cnpq.br/2283989124715050 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 11/08/2009)
      This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ...
    • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

      Lopes, Mariana Moraes; http://lattes.cnpq.br/4772800166360585 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
    • Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral 

      Lourenço, Gerusa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/1474728505225459 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2008)
      The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ...
    • Avaliação de um programa de formação sobre recursos de alta tecnologia assistiva e escolarização 

      Lourenço, Gerusa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/1474728505225459 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 09/03/2012)
      The right to an appropriate education for students with cerebral palsy requires the provision of resources that will help individuals to improve their performance in everyday tasks more efficiently and independently. The ...
    • O atendimento educacional especializado em sala de recursos multifuncionais em um município do interior paulista 

      Malheiro, Cicera Aparecida Lima; http://lattes.cnpq.br/9594089174735076 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/02/2013)
      Among the set of actions instituted by the federal government is the Program Implementation Meeting Resources Multifunction (PI-MRM) that aims to support the public school systems in the organization and delivery of the ...
    • Consultoria colaborativa escolar na área da deficiência visual ocular e cortical 

      Marques, Lydia da Cruz; http://lattes.cnpq.br/6526854140222120 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 05/03/2013)
      The literature has pointed to an increase in the incidence of children with visual impairments associated with neurological disorders and other disabilities, but the educational implications of the association of such ...
    • Efeitos de um programa de atenção diversificado às mães de alunos severamente prejudicados. 

      Martins, Morgana de Fátima Agostini; http://lattes.cnpq.br/9425072594458947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/06/2006)
      The national literature in the field of special education has continually pointed the necessity of research on programs towards attention to the families of persons with handicap. The present research start from the idea ...