• Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

      Cid, Maria Fernanda Barboza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)
      Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
    • Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas 

      Guevara Becerra, Marco Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ...
    • Atitudes sobre a velhice e convivência intergeracional: professores, familiares e crianças do ensino fundamental 

      Yamashiro, Juliana Archiza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      Studies focusing on the perspective of attitudes related to aging have pointed out how these can influence social structures and the treatment given to the elderly. This study answered the following objective: To identify ...
    • Formas do trabalho docente em duas escolas especiais de surdos: estudos históricos e de representações sociais 

      Bentes, José Anchieta de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/08/2010)
      Cette thèse présente la perspective historique et les représentations sociales des formes prises par le travail d enseignantes exerçant leur métier dans deux écoles pour des élèves sourds: l une appartenant au réseau ...
    • Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual 

      Milanesi, Josiane Beltrame (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ...
    • Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas 

      Melo, Flávio Anderson Pedrosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)
      The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ...
    • Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear. 

      Fortunato-Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)
      The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ...
    • Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita 

      Paulino, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2017)
      In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ...
    • Procedimentos de pesquisa na produção científica discente do PPGEEs/UFSCar. 

      Garrutti, Érica Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2007)
      The debates on the production and dissemination of the knowledge in Special Education, produced essentially in the Graduate Programe in Education, Special Education and Psychology in Brazil, are increasing and, in general ...
    • Aluno com altas habilidades/superdotação: um estudo longitudinal a partir da teoria das inteligências múltiplas 

      Marques, Danitiele Maria Calazans (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/05/2017)
      The process of recognition, identification and attendance to the student with High Abilities is something still seen by the school system in a very complex way, full of barriers and exclusion to the most capable student. ...
    • Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

      Silva, Daniele Sentevil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
      Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
    • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

      Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)
      This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...
    • Caracterização familiar e intervenção em grupo com irmãos de indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

      Goto, Paula Hisa Paranaíba (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)
      Siblings of people with ASD could develop social and emotional problems, also, they could have difficulties in parental relationship. Group intervention could be a way to support those siblings with typical development on ...
    • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
    • Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo 

      Millan, Ana Elisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)
      Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ...
    • Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física 

      Oliveira, Ana Carolina Santana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/04/2017)
      With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ...
    • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

      Lopes, Mariana Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
    • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

      Silva, Glorismar Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)
      The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
    • Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada 

      Asnis, Valéria Peres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)
      Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ...
    • Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses 

      Ranzan, Mayara Erbes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)
      With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ...