• Redes interdiscursivas e convergência de mídias: uma análise de Brilho Eterno de uma Mente Sem Lembranças 

      Mestriner, Rogério Secomandi; http://lattes.cnpq.br/2538146661081827 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 31/03/2011)
      With digital media's broad dissemination towards society, confirmed by the market expansion of electronic games and the growing digital inclusion due to Web 2.0 advances and mobile telephony, the audiovisual expression ...
    • Representação das mulheres no melodrama contemporâneo: uma análise feminista sobre Grey’s Anatomy 

      Jangrossi, Virgínia; http://lattes.cnpq.br/9091506432459911 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 02/09/2019)
      This thesis aims to analyze the structure of Grey’s Anatomy (Shonda Rhimes, ABC, 2005 –) and examine how the television series portrays themes associated with female subjects, such as the myth of romantic love, sexual ...
    • Representações de gênero e cultura das mídias: uma análise de Game of thrones 

      Sousa, Fernanda Cristina Cobo de; http://lattes.cnpq.br/6185261072025496 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      Game of Thrones encompasses the diverse tensions, contradictions, requisitions, and restrictions of gender representation in contemporary audiovisual. On the one hand, its narrative portrays and highlights numerous intricate ...
    • A série Free!: conexões entre “genre” e “gender” 

      Silva, Michele Delbon; http://lattes.cnpq.br/8016259400285266 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)
      The present research proposes a reflection on "gender", as the formulation of audiovisual discourses, and "genre", in the sense of the social construction of sexualities. To do so, an analysis was conducted about the first ...
    • Sobre a luz e o silêncio : o plano de longa duração e a dinâmica do som no cinema de Carlos Reygadas 

      Reis, Hugo Leonardo Castilhos dos; http://lattes.cnpq.br/1644543442424911 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 29/04/2014)
      This work aims to discuss the cinema of Carlos Reygadas, with the focuses on the importance of sound and its dynamics within the long duration take, a procedure that strongly characterizes the style of this director. ...
    • O som das Fontainhas: uma análise da banda sonora de três filmes de Pedro Costa 

      Coutinho, Luiz Fernando; http://lattes.cnpq.br/1113832476763697 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 03/07/2020)
      This research analyzes the film sound of three works by Portuguese filmmaker Pedro Costa, namely Bones (1997), In Vanda’s Room (2000) and Colossal Youth (2006), which together compose what is commonly referred to as ...
    • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

      Scarpelli, Alexandre Camargo; http://lattes.cnpq.br/9391830223106485 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
    • Sonoridades vocais no cinema : a fala flutuante em “Familia Rodante” (2004), de Pablo Trapero 

      Taño, Debora Regina; http://lattes.cnpq.br/6643308942785377 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      This research studies voice usage as a sound element, beyond its semantic content, having the movie Rolling Family (2004), from Argentinian movie director Pablo Trapero, as the analysis object. In this movie, characters’ ...
    • Stalker, de Andrei Tarkovski - as semelhanças e dessemelhanças com Piquenique à Beira da Estrada, de Arkadi e Boris Strugatski 

      Delfini, Paulo Afonso Monteiro; http://lattes.cnpq.br/2458630862629216 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
      The present dissertation aims to carry out a study on the process of written translation for audiovisual between two languages: Literature and Cinema, with the object of the novel Roadside Picnic (1972) by Brothers Arkadi ...
    • Star Wars: um estudo sobre o universo da franquia cinematográfica 

      Ferraraz Junior, Claudio; http://lattes.cnpq.br/2629634964745566 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/11/2012)
      The major media conglomerates consolidated from the 1980s invest heavily on franchises captained by blockbusters movies and a wide range of products derived from them, in search of larger profits in the worldwide entertainment ...
    • Super Festivais do GRIFE: produção, circulação e formação de cineastas no Super8 brasileiro (1973-1983) 

      Rocha, Flavio Rogerio; http://lattes.cnpq.br/8989065166798202 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)
      This research is the analysis of the trajectory of Super National Festivals of Super8 film, an initiative of the Group of Independent Filmmakers Experimental Films (GRIFE) of São Paulo, of its first edition in 1973 until ...
    • Superoutro de Edgard Navarro e o processo de transição da abertura política no Brasil 

      Freire, Taís Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/2551641208211664 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 12/07/2018)
      This research examines the film Superoutro (1989), by Edgard Navarro, which recovers the films developed by the director in the 1970s and points out issues that reflect the period of political and cultural transition, soon ...
    • Teia de sentidos: um olhar sobre a criação de Terrence Malick em A árvore da vida 

      Bonini, Guilherme Augusto; http://lattes.cnpq.br/3830728656628846 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)
      The present study addresses an analytical look at the creative work of American director Terrence Malick, the modes of materialization of his technical-stylistic resources (photography, sound, assembly of plans, among other ...
    • Terra dos mortos: o espaço narrativo nos filmes de zumbis 

      Gomes, Paula; http://lattes.cnpq.br/4396268922371468 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/07/2014)
      This study aims to analyze the genre of zombie movies establishing a dialogue between their narrative spaces, the historical contexts in which they are situated, and their connections to other works in different media, in ...
    • The Crow (1994): James O'Barr revisto por Alex Proyas 

      Fiori, Fernando Martins; http://lattes.cnpq.br/6860194232839227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This work investigates the process of creation and transposition between two artistic works, presenting the dialogue between the language of comics and cinema. The main corpus consists of the grahic novel, The Crow (1988), ...
    • The Lost Experience: estratégias de imersão em jogos de realidade alternada 

      Mesquita Júnior, Dario de Souza; http://lattes.cnpq.br/3971073259949864 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 03/02/2012)
      Among the current media forms, the alternate reality games (ARG) is in the spotlights due its capability of giving a ludic experience with strong immersive qualities. Setting its fictional world in sync with everyday ...
    • Trailer do filme Psicose, para além do marketing cinematográfico 

      Constantino, Maria Julia évora; http://lattes.cnpq.br/8654431191020019 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 29/08/2014)
      The objective of this dissertation is to study the narrative of the trailer of one of the most influential films in cinema history: Alfred Hitchcock´s Psycho (1960). The trailer will, therefore, be analyzed not only as a ...
    • Trajetórias femininas musicadas pelo brega: análise dos filmes O Céu de Suely, de Karim Ainouz (2006) e Amor, Plástico e Barulho, de Renata Pinheiro (2013) 

      Salerno, Iasha Nur Oliveira; http://lattes.cnpq.br/9846668833032956 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Starting from two films, O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) and Amor, Plástico e Barulho (Renata Pinheiro, 2013) the present work sought to investigate how the brega (tacky) songs chosen for the soundtrack relate to the ...
    • O uso de imagens de arquivo em documentários de moradias estudantis: a escrita da história do CRUSP e da moradia estudantil da UNICAMP 

      Oliveira, Eduardo de Souza de; http://lattes.cnpq.br/7656796363054621 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)
      The present work analyzes the appropriation of archive images by the documentaries CRUSP: um recorte (Marcelo Gutierres, 2005) and Moras à Luta (Samuel Souza and Eduardo Oliveira, 2015). The objective is to point out how ...
    • O videoclipe brasileiro pelo viés do Manguebeat : a contribuição do diretor 

      Duarte, Fernanda Carolina Armando; http://lattes.cnpq.br/9861129119892170 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 01/07/2011)
      This research aims to salvage and registry a media still rarely studied in Brazil, because this was almost always seen as a smaller media, or just a branch of the commercial video, and the study of the director's role ...