• A chegada do som nos cinemas de São Paulo segundo a Folha da Manhã (1928-1933) 

      Valencise, João Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2012)
      This dissertation focuses on study and observation of the period of transition from silent films to sound films in movie theaters at São Paulo City, as recorded by the pages of Folha da Manhã newspaper between 1928 and ...
    • Chonewood: una historia paralela del cine ecuatoriano 

      Reyes, Luis Stéfano Murillo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
      This research investigates the cinema made in the city of Chone located on the Ecuadorian coast. Here Since 1994 there has been a phenomenon within Ecuador's cinema historically marked by a discontinuity. This phenomenon ...
    • Cineastas e a formação da ANCINE (1999-2003) 

      Alvarenga, Marcus Vinícius Tavares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 24/06/2010)
      This paper studies the Brazilian cinematography corporation political joint between 1999 and 2003. Starting from fiscal renounce model crisis in the national film production, wherein the dialog narrowing between filmmakers ...
    • O Cineclube Antônio das Mortes: trajetória, exibição e produção (1977-1987) 

      Campos, Marina da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2014)
      This research analyses the history of the Cineclube Antônio das Mortes, CAM, between 1977 and 1987. This organization was created in the city of Goiânia and its main activities were film screenings, discussions, study ...
    • O cineclube universitário de Campinas (1965-1973) 

      Almeida, Natasha Hernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 04/04/2013)
      This study's main objective is to map and analyze the activities of the Cineclube Universitário de Campinas [Campinas College Cine-Club], during the years of its existence, from 1965 to 1973. For this, the research approaches ...
    • O cinema de Chantal Akerman: estilo e claustrofobia em Saute ma ville (1968) e Jeanne Dielman 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) 

      Silva, Natália Marchiori da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/10/2020)
      This research analyzes two films by Belgian filmmaker Chantal Akerman, Saute ma Ville (1968) and Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), with the purpose of investigate the domestic claustrophobia ...
    • O cinema de diáspora indiano na Trilogia dos Elementos de Deepa Mehta 

      Manghirmalani, Juily Jyotsna Seixas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)
      This research aims to study the films that form the Elements Trilogy, by the Indo-Canadian director Deepa Mehta. Released between 1996 and 2005, the trilogy is part of the production by the Indian diaspora, that is to say, ...
    • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

      Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
    • “Com o olho em punho”: o cinema superoitista de Torquato Neto 

      Barreto, Moema Pascoini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2017)
      This research intends to explore the filmmaking activities of Torquato Neto in the beginning of the 70´s. Throughout his artistic life course, Torquato crossed diferent sorts of media, producing and stimulating Brazilian ...
    • Comercialização de filmes independentes e o caso 3 efes 

      Melo, Maria Cristina Couto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 03/07/2014)
      The industrial model of filmmaking is structured by dividing the production of a film between three sectors. Production, distribution and exhibition, and the gradual and sequential content offer in the viewports. The ...
    • A construção de mundos online: uma análise da comunidade de fãs de Lost, Darkufo 

      Trento, Francisco Beltrame (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 17/10/2013)
      This dissertation aims to analyze the world-building process as spaces of transmidiatic communication. We listed information from the distinct media utilized on the development of the TV series Lost, including it internal ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...
    • Crowdfunding no Brasil : um estudo sobre a plataforma Catarse 

      Aguiar, Carlos Eduardo Magalhães Vieira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 14/07/2016)
      At the end of the twentieth century and early twenty-first century, with the advent of digital technologies, the proliferation of the Internet and the cheapening of audiovisual equipment, new options have emerged to ...
    • Curadoria transmídia em festivais audiovisuais e estudo de caso pós-pandêmico do MixBrasil 

      Fischer, André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/06/2023)
      Technological innovations have caused profound transformations in the way audiovisual content is produced, understood, consumed, and programmed. The restrictions resulting from the COVID-19 pandemic have significantly ...
    • (Des)construindo persona 

      Schwarz, Pedro Max (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The purpose of this research is to make an analysis of the themes and aesthetics of the film Persona, from Ingmar Bergman, 1966. The first chapter is my analysis of the work, following the model of the writers Anne Goliot-Lété ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...
    • As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França 

      Figueiró, Belisa Brião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2017)
      This research investigates movie coproductions between Brazil and France, made between 1998 and 2014, trying to assess the percourse from the international co-elaboration to the distribution of such movies in the French ...
    • Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980 

      Esperança, Hanna Henck Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ...
    • A distopia The Handmaid's Tale: um alinhavo entre afeto, identificação, memória e feminismo 

      Alves, Ana Carolina Tardivo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)
      Given the fact that the costumes of The Handmaid's Tale series (Bruce Miller, 2017-) have become a powerful symbol in many protests around gender inequality and women rights, this research investigates how the narrative ...
    • Do palco ao écran: eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...