• Comercialização de filmes independentes e o caso 3 efes 

      Melo, Maria Cristina Couto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 03/07/2014)
      The industrial model of filmmaking is structured by dividing the production of a film between three sectors. Production, distribution and exhibition, and the gradual and sequential content offer in the viewports. The ...
    • A construção de mundos online: uma análise da comunidade de fãs de Lost, Darkufo 

      Trento, Francisco Beltrame (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 17/10/2013)
      This dissertation aims to analyze the world-building process as spaces of transmidiatic communication. We listed information from the distinct media utilized on the development of the TV series Lost, including it internal ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...
    • Crowdfunding no Brasil : um estudo sobre a plataforma Catarse 

      Aguiar, Carlos Eduardo Magalhães Vieira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 14/07/2016)
      At the end of the twentieth century and early twenty-first century, with the advent of digital technologies, the proliferation of the Internet and the cheapening of audiovisual equipment, new options have emerged to ...
    • Curadoria transmídia em festivais audiovisuais e estudo de caso pós-pandêmico do MixBrasil 

      Fischer, André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/06/2023)
      Technological innovations have caused profound transformations in the way audiovisual content is produced, understood, consumed, and programmed. The restrictions resulting from the COVID-19 pandemic have significantly ...
    • (Des)construindo persona 

      Schwarz, Pedro Max (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The purpose of this research is to make an analysis of the themes and aesthetics of the film Persona, from Ingmar Bergman, 1966. The first chapter is my analysis of the work, following the model of the writers Anne Goliot-Lété ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...
    • As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França 

      Figueiró, Belisa Brião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2017)
      This research investigates movie coproductions between Brazil and France, made between 1998 and 2014, trying to assess the percourse from the international co-elaboration to the distribution of such movies in the French ...
    • Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980 

      Esperança, Hanna Henck Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ...
    • A distopia The Handmaid's Tale: um alinhavo entre afeto, identificação, memória e feminismo 

      Alves, Ana Carolina Tardivo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)
      Given the fact that the costumes of The Handmaid's Tale series (Bruce Miller, 2017-) have become a powerful symbol in many protests around gender inequality and women rights, this research investigates how the narrative ...
    • Do palco ao écran: eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...
    • O documentário contemporâneo da Paraíba e as políticas públicas de incentivo à produção audiovisual 

      Gama, Filipe Brito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 27/06/2013)
      The present dissertation aims to study the relation between the production of documentaries in Paraíba in the first decade of the 2000s and public policies of incentive of audiovisual production. To understand this context, ...
    • O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular 

      Cury, Joyce Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)
      This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ...
    • O documentário político-epistolar de Lucia Murat: uma análise de Uma longa viagem (2011) 

      Bianchini, Rafaella Maria Bossonello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)
      In the documentary A Long Journey (2011), by Lucia Murat, multiple layers of narrative, aesthetic, and archive collection resources (such as photographs from personal collections and excerpts from audiovisual works from ...
    • O documentário venezuelano contemporâneo (2005-2013) paradigmas, práticas e formas de representação 

      Maggi Balliache, Daniel Vicente (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)
      This work presents the results of a survey on narrative features found on contemporary Venezuelan documentary, specifically, the feature and medium length (over 30 minutes) films released in Venezuelan theaters between ...
    • Os documentários musicais brasileiros : uma análise do filme Nelson Freire 

      Amaral, Guilherme Gustav Stolzel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/09/2015)
      This dissertation aims to analyze the documentary Nelson Freire seeking to explore the main aspects that distinguish this work from most of the musical documentaries made in Brazil between the years of 2000 and 2013. The ...
    • Dos quadrinhos às telas: uma análise dos Laços da Turma da Mônica 

      Caldeira, Aline Espassa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 08/12/2022)
      The purpose of this paper is to analyze a graphic novel and a movie, both named Turma da Mônica: Laços, in which we will approach similarities and differences between them, concerning plot, script, character design and ...
    • “Em breve nos cinemas”: assimilação e articulação do formato trailer pela experiência cinematográfica brasileira 

      Jaber, Fernanda Affonso de André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      The object of study of this dissertation is the film trailer in the context of Brazilian cinematic experience. From a historical perspective, this research clarifies how the relationship between the Brazilian trailer and ...
    • Em busca das origens de um cinema queer no Brasil 

      Silva, Mateus Nagime Barros da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
      The main goal of this dissertation is to find movies made in Brazil up to 1950 that can be interpreted as queer. The first chapter explains the meaning of queer and the establishment of Queer Theory. The second chapter ...
    • Entre o palco e a tela : as relações do cinema com o teatro de revista em comédias musicais de Luiz de Barros 

      Vasconcellos, Evandro Gianasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/08/2015)
      This work aims to study the relationship between the “teatro de revista” (revue) and the musical comedies made by Luiz de Barros. An important name in the history of Brazilian cinema, Luiz de Barros made dozens of films ...