Browsing Linguística - PPGL by Subject "Material didático"
Now showing items 1-16 of 16
-
Considerações sobre autenticidade e direitos autorais em materiais didáticos para ensino-aprendizagem de língua inglesa nas modalidades presencial e a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2011)The diversity of educational contexts presented by face-to-face and distance education enables English teachers not only to choose and adopt didactic materials that are available for purchase, but also to evaluate and adapt ... -
Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ... -
A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/09/2007)The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ... -
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/11/2019)Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ... -
O planejamento da disciplina de língua inglesa da terceira série do ensino médio e suas relações com a proposta curricular do estado de São Paulo e o currículo de Língua Estrangeira Moderna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/05/2012)In this bibliographic and documental research, our aim is to investigate what kind of relationship may be established between the current Curricular Proposal (CP) of the State of São Paulo, the Modern Foreign Language ... -
Perspectivas (inter)culturais em séries didáticas de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/12/2009)Among several perspectives of thinking about culture in the area of Portuguese as foreign language teaching, the notion of interculturality notion has been established as an approach which concerns the relationship between ... -
Panorama da produção de livros didáticos de espanhol publicados no Brasil entre 1991 e 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/12/2009)The objective of this research is to sketch a short view of the didactic books (from now on LD Livro didático) that focus the teaching of the Spanish Language which were published in Brazil between the years of 1991 and ... -
Subsídios para elaboração e utilização de material didático de língua estrangeira para a terceira idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/03/2009)Through the investigation of the English teaching/learning process in two third age universities and through the presentation of the profile of these age group learners, we aim to provide contributions for further developing ... -
Ensino de gramática como habilidade : efeitos perceptíveis na acuidade da produção linguística de jovens aprendizes de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/11/2009)This dissertation presents the results of an investigation that aimed at verifying the effects of teaching-learning grammar as skill on accuracy of young learners attending a course based on four different themes. Besides ... -
A percepção e a atuação de aprendizes em relação à autonomia em um curso de inglês para propósitos acadêmicos no contexto do programa Idiomas sem Fronteiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study aims at analyzing learners’ attitudes and perceptions regarding autonomy in an English for Academic Purposes (EAP) course, focused on writing skills (academic writing), based on the comprehension of their roles ... -
A dimensão de uso da gramática (pragmalinguística) em um livro didático para ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/08/2013)The aim of this work is to verify if and to what extent the pragmatic aspects of grammar (pragmalinguistics) are covered in some units of an English Language Teaching textbook used in Brazil. We also aim to delineate the ... -
Gramáticas Pedagógicas para o ensino de PLE: uma reflexão a partir do objeto indireto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)This research aimed to analyze Portuguese as a Foreign Language (PFL) textbooks grammars, focusing on the teaching aspects of the indirect object (IO) construction in Brazilian Portuguese (BP). The research presented is ... -
Estudos (inter) culturais em cadernos de língua inglesa da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2013)We intend, from this research of documental and interpretativist character, to investigate how the cultural contents linked to the teaching and learning of English language are approached, considering the São Paulo State ... -
Representações de professores em formação em relação à internet no ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2012)Com este estúdio, exploratório, de naturaleza cualitativa y etnográfica, inscripto en el área de la Linguística Aplicada, objetivamos (re)conocer las representaciones de profesores sobre la utilización de internet para la ... -
A relação da competência comunicativa com o planejamento temático baseado em tarefas em um curso de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/03/2014)This study aims at investigating the relations between a Thematic Task-Based Syllabus and the Communicative Competence (CC) of students of Portuguese as a second language. This qualitative, ethnographic - interpretative ... -
Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)The teaching-learning process of a foreign language for the Third Age is a theme that demands attention and has been little explored. Through the investigation of beliefs and motivational aspects in such a context, we ...