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O componente curricular de língua inglesa na BNCC e no Currículo Paulista sob o prisma da educação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-30)
The paper introduces the results of a research that investigated how approached linguistics education is introduced in two different documents: the BNCC and the Paulista Curriculum. Those documents have been current since ...
A formação de professores de línguas estrangeiras para o contexto bi/plurilíngue (surdo e ouvinte): um diálogo entre o previsto, o praticado e a perspectiva translíngue
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-30)
Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the demands of contemporaneity, the teaching and learning process of a Foreign Language (FL) for bi/plurilingual students (deaf and hearing students) in ...
Por uma linguística (mais) popular: a construção do gênero neutro como dissidência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-06-29)
With the effervescence of social movements, the understanding that a language is also a place
where the identity of a collectivity is anchored has made it also an object of struggle. With the
advent and intensification ...
Projetos Pedagógicos de Cursos de Licenciatura em Letras Português/Espanhol de Universidades Públicas do estado de São Paulo: reflexões sobre variação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-28)
Esta tesis de maestría es una investigación sobre cómo los Proyectos Pedagógicos de Curso (PPC) de Letras abordan la variación lingüística. Es un estudio descriptivo, de paradigma cualitativo y de naturaleza documental. ...
Gramáticas Pedagógicas para o ensino de PLE: uma reflexão a partir do objeto indireto
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-10-24)
This research aimed to analyze Portuguese as a Foreign Language (PFL) textbooks grammars, focusing on the teaching aspects of the indirect object (IO) construction in Brazilian Portuguese (BP). The research presented is ...
Dar e receber um abraço: uma análise da conversão em português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-03-31)
Defined by G. Gross (1989) as a formal operation that establishes a relation of paraphrastic equivalence between two elementary constructions, Conversion has been gaining prominence in works in the area of linguistic ...
Construções condicionais insubordinadas com a conjunção se no português: uma análise diacrônica à luz da gramática de construções
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-04-29)
Insubordinate constructions have been described as the independent and conventionalized use of formally subordinate clauses (EVANS, 2007). These are cases such as “Se soubesse como me faz sofrer!” (Corpus do Português). ...
Análise entoacional e construcional das construções condicionais insubordinadas adversativas no português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-07-18)
The phenomenon of "insubordination" (EVANS, 2007) is defined as the use of constructions that
have some degree of subordination but are used independently without being subordinated to a
main clause. Thus, the main ...
Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-28)
Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ...
Não é nada não: uma análise das lexias negativas do português para anotação nas Universal Dependencies
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-09-29)
Negation is a sine qua non of natural languages, there is no language that does not present some way to express it in its system (HORN and WANSING, 2020). Despite being very productive and indispensable for natural languages, ...