Search
Now showing items 1-10 of 41
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-01-19)
Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ...
Tempos escolares e qualidade da educação na legislação: uma incursão pela história
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-23)
From the study of educational legislation from a historiographical point of view, we analyzed the relationship between school time and the quality of education, using historical-dialectical materialism as a theoretical-m ...
A formação para a cidadania no ensino médio estadual paulista no contexto pós-LDB
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-22)
the present research, entitled “The background for the citizenship in the State secondary school in São Paulo in the post LDB context”, aims to identify and analyze the type of citizen which have been formed in public ...
Análise dos Projetos Pedagógicos de Curso do PROEJA-FIC no âmbito do IFSP, à luz da Pedagogia Crítico Emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-26)
This dissertation brings analysis of the Pedagogical Course Projects of the National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Modality of Education of Youths and Adults - Initial and ...
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-25)
This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ...
A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-24)
This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ...
O conselho municipal de educação de São Roque/SP: a gestão democrática em debate
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-25)
The emphasis of this research was to analyze the unfolding of the democratic management process through the organization and functioning of the Municipal Council of São Roque/SP (C.M.E-SR) in the perception of the councilors. ...
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-19)
The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ...
Jovens [In] visíveis: trabalho e saberes nas trajetórias dos catadores e catadoras da Cooperativa de Recicláveis Santa Maria da cidade de Itapeva-SP
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-25)
This research analyzed the experiences related to work and school of the waste pickers, young and adults, from the Santa Maria Recyclable Cooperative, from the years in the municipal dump of Itapeva - São Paulo, to the ...
A Educação Especial no estado de São Paulo no contexto da primeira república: uma análise da construção histórica dos alunos anormais e das propostas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-24)
In this work, we set out to investigate how, the historical construction of the “abnormal” student and the pedagogical proposals aimed at this student profile in the context of the First Republic, having a central role in ...