• O uso das questões da OBMEP para a recuperação da aprendizagem matemática pós- pandemia: onde estamos e para onde vamos? 

      Silva, Paula Helena Novaes Moreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/01/2022)
      In this dissertation we will use the question bank of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools and technological resources to work on the competences and skills of Geometry proposed by the National Common ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
    • A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano 

      Pavani, Vinícius Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 13/06/2018)
      In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ...
    • Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

      Canavezi, Leandro Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
    • Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças 

      Ibrahim Filho, Georges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ...
    • Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

      Pimentel, Luiz Fernando Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...
    • Versões digitais para jogos matemáticos: invariantes em paridade, congruência modular, frações e pg 

      Conceição Junior, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      The work consisted in the idealization and implementation in the programming language of Scratch of online digital versions for games with didactic intent in mathematics, as well as the availability of these games on the ...
    • Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra 

      Santos Neto, Júlio Augusto dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...
    • Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP 

      Faxina, Maria Lúcia Beltrami (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/11/2016)
      This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ...
    • Construção de uma sequência didática com situações-problema envolvendo matemática financeira 

      Gimenes, Deivid Geraldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/03/2016)
      This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
    • Proposta de uma sequência didática autoinstrucional sobre educação financeira para uso escolar ou cotidiano 

      Nicoleti, Valdir Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present work was developed in third-year (high school) classes in the E.E. “Writer Rachel de Queiroz ”in the city of Campinas / SP with a focus on Financial Education and Financial Mathematics, motivated by the large ...
    • A OBMEP e a perspectiva da resolução de problemas 

      Didone, Larissa Maria Aquino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/04/2022)
      This work is a study on the use of questions from the Brazilian Mathematics Olympiad in Public Schools (OBMEP) in the Problem Solving Perspective and its transposition to the classroom with the use of manipulative material. ...