• Cineastas e a formação da ANCINE (1999-2003) 

      Alvarenga, Marcus Vinícius Tavares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 24/06/2010)
      This paper studies the Brazilian cinematography corporation political joint between 1999 and 2003. Starting from fiscal renounce model crisis in the national film production, wherein the dialog narrowing between filmmakers ...
    • Filmes domésticos : uma abordagem a partir do acervo da Cinemateca Brasileira 

      Foster, Lila Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 20/01/2010)
      Cinemateca Brasileira, the largest film archive in Brazil, for years has stored, catalogued and conserved a large number of Brazilian films that have survived to the present day. But in order for a film to be thoroughly ...
    • As câmeras cinematográficas nos anos 1950/1960 e o cinema brasileiro 

      Barbuto, Adriano Soriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/08/2010)
      The motion picture cameras have changed through the years. However, they have kept their main design which has not changed during this period. One of the goals of this text is to understand how that design was created, and ...
    • Os documentários musicais brasileiros : uma análise do filme Nelson Freire 

      Amaral, Guilherme Gustav Stolzel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/09/2015)
      This dissertation aims to analyze the documentary Nelson Freire seeking to explore the main aspects that distinguish this work from most of the musical documentaries made in Brazil between the years of 2000 and 2013. The ...
    • Super Festivais do GRIFE: produção, circulação e formação de cineastas no Super8 brasileiro (1973-1983) 

      Rocha, Flavio Rogerio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)
      This research is the analysis of the trajectory of Super National Festivals of Super8 film, an initiative of the Group of Independent Filmmakers Experimental Films (GRIFE) of São Paulo, of its first edition in 1973 until ...
    • Expor o corpo para revelar a carne: das sensações ao pensamento em Irreversível, de Gaspar Noé 

      Righetti, Mario Sergio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The proposal of this research is to analyze the film Irreversible (2002), by the French-Argentine filmmaker Gaspar Noé, in an effort to reflect and relativize on the thematic, aesthetic and ideological aspects present in ...
    • Assista outra vez: uma revisitação dos contos de fadas através de A Bela Adormecida (1959) e Malévola (2014) 

      Mazzini, Amanda Rosasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
      The dissertation proposes a revisitation of the oral and literary fairy tales’ tradition that gave rise to the movies Sleeping Beauty (Clyde Geronimi, 1959) and Maleficent (Robert Stromberg, 2014), produced by Walt Disney ...
    • Stalker, de Andrei Tarkovski - as semelhanças e dessemelhanças com Piquenique à Beira da Estrada, de Arkadi e Boris Strugatski 

      Delfini, Paulo Afonso Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
      The present dissertation aims to carry out a study on the process of written translation for audiovisual between two languages: Literature and Cinema, with the object of the novel Roadside Picnic (1972) by Brothers Arkadi ...
    • O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular 

      Cury, Joyce Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)
      This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

      Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
    • Nos rastros de Limite : um estudo de caso na história da preservação das imagens em movimento no Brasil 

      Vasques, Alexandre Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 20/09/2012)
      The theme of this work is the film preservation in Brazil and its focus is the film preservation history of Limite (Mário Peixoto, 1931). In the introduction we situate our research within a Brazilian reality of appreciation ...
    • O cineclube universitário de Campinas (1965-1973) 

      Almeida, Natasha Hernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 04/04/2013)
      This study's main objective is to map and analyze the activities of the Cineclube Universitário de Campinas [Campinas College Cine-Club], during the years of its existence, from 1965 to 1973. For this, the research approaches ...
    • O movimento e o imutável: a memória da arte em Sans Soleil 

      Costa Júnior, Edson Pereira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/04/2013)
      The research focus on the film-essay Sans Soleil (1982, Sunless), directed by the french filmmaker Chris Marker. It aims to study the possibilities of audiovisual format which mediates the relationship between the subject ...
    • Star Wars: um estudo sobre o universo da franquia cinematográfica 

      Ferraraz Junior, Claudio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/11/2012)
      The major media conglomerates consolidated from the 1980s invest heavily on franchises captained by blockbusters movies and a wide range of products derived from them, in search of larger profits in the worldwide entertainment ...
    • Poética do cinema infantil brasileiro : aspectos temáticos, formais e mercadológicos em Menino maluquinho 

      Ou, Mirian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 16/05/2012)
      This work focuses on children's films and aims to raise some of their thematic, aesthetic and commercial characteristics. To do so, takes as its starting point the poetics of cinema as defined by Bordwell (2007) and analyzes ...
    • O céu que nos protege: a desertificação das relações humanas 

      Rodrigues, Ana Claudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/06/2014)
      And the world at full speed, with its re-engineering and mass production, would bring hope to men. It was possible to believe in the prosperity of technique as a compensation for the gap imposed by the Second World War. ...
    • Novas narrativas para multiplataformas: um estudo sobre jogos de realidade alternada 

      Correia, Gabriel Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 18/12/2013)
      The main goal of this dissertation is to introduce the alternate reality game as a new narrative for multiplatform. By new narratives are understood the forms of storytelling arising from the current development of digital ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...
    • O papel da iniciativa pública na produção nacional de games 

      Linzmayer, Gustavo de Castro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 15/09/2014)
      To fulfill its purpose, we will get this work started from the present conditions of the national videogame production. That is a rising industry with increasing attention from the national state because of its potential ...