Listar Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF por fecha de publicación
Mostrando ítems 1-20 de 34
-
Perspectivas docentes sobre o ensino da educação física na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)Since 2018, the municipal education network of São Carlos (state of São Paulo) started some works within the school units with the intention of implementing the Common National Base and to adhered to the collaboration ... -
Ressignificação da Ginástica na escola: proposta da Ginástica Para Todos na Educação Física anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)Gymnastics for All is characterized by a manifestation of body culture that brings together the different interpretations of Gymnastics integrated with other forms of body expression in a free, creative and non-competitive ... -
Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ... -
Processos educativos emergentes de uma unidade didática com o Fútbol Callejero nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)Considering the emergence of Fútbol Callejero as a pratice of popular education, mainly in Latin American countries, the current study based on assumptions of an action research aims to analyze the educational processes ... -
Ensaios de uma metodologia da experiência crítico-afetiva nas aulas de educação física: impactos sobre as relações de gênero e o empoderamento das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)The proposal of the present study originated from the possibilities of developing sensibility and consideration, amongst the students of a municipal public school, about gender inequalities, as well as the empowerment of ... -
Papel do professor de Educação Física no desenvolvimento motor de escolares da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)Physical Education (PE) is a compulsory curriculum component in the Brazilian basic education that includes kindergarten/preschool, primary school and high school. In the educational networks, the organization and understanding ... -
Educação Física Escolar e a contribuição da metodologia Callejera nos conhecimentos atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)This work is a result of a culmination of an Action Research applied on a Public School in the city of São Carlos, São Paulo, with fifth grade Elementary School children at the School of Physical Education. The classes ... -
A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos do ensino dos professores de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 aims to promote changes in the curricula of the education system and schools in the country, stimulating the development of essential learning. Besides that, in ... -
A participação das meninas nas aulas de Educação Física: dilemas de um professor no ensino do futsal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)School Physical Education has always faced problems related to the participation of girls in their classes, a situation that, despite the female achievements, continues until the present day. The resistance of girls to ... -
Avaliação na Educação Física: análise sobre uma planilha de observação na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 25/04/2020)When gathering the materials for study in this work, it was noticed that most of the research that refers to assessment is focused on elementary level or higher, being practically nonexistent in kindergarten education. ... -
Planejamento em educação física escolar: perspectivas x realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)The act of planning for the teacher is necessary to organize what and how certain content will be developed. In the municipality of this study, there is no curriculum for the Physical Education curriculum component or ... -
Currículo cultural: brincadeiras, jogos e lutas de matrizes indígenas e africanas na Educação Física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 04/03/2023)The Brazilian society features influences marked by African and indigenous cultures, however, when we step into the schools and analyze the pedagogical practices of most of the teachers, it is possible to verify the near ... -
Desenvolvimento de itinerário formativo relacionado com a educação física escolar: desafios e perspectivas no Novo Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)The law 13.415/2017 changed the so called “Law of Directives and Bases of National Education” (Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB) and is known as “New High School” (NEM). It promoted changes in its structure ... -
Práticas corporais no meio líquido nas aulas de Educação Física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Proposals centered on the body culture of movement within the context of school Physical Education encourage a look at the different possibilities of movement by the student and the opportunity to contemplate as many ... -
Estratégias participativas construídas entre estudantes e professora nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 09/03/2023)On behalf of pandemic and social isolation we have been through, there was a potentiation of a new global reality, since the population was restricted to their homes and, in many cases, the systematized body practices were ... -
Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ... -
Entre situações-limite e inéditos viáveis: problematizando as desigualdades de gênero nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)This research has as its starting point the problem of gender exclusions observed in Physical Education classes, especially in opportunities where “self-managed” classes are held. In our teaching experiences, we found that ... -
Compreensões sobre o desenvolvimento da unidade temática lazer em uma turma do ensino fundamental de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The present study had as its starting point the thematization of leisure in Physical Education classes, especially with regard to the understanding of the right to leisure enshrined in the Federal Constitution, paying ... -
O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ...