Listar Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF por título
Mostrando ítems 1-20 de 34
-
Aulas de educação física na perspectiva do currículo cultural: tecendo caminhos com o futebol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)Physical Education in Brazilian schools has changed over the years, as has the society to which it belongs. Initially it was characterized as an activity and, over the years with discussions, disputes, mistakes and successes, ... -
Avaliação na Educação Física: análise sobre uma planilha de observação na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 25/04/2020)When gathering the materials for study in this work, it was noticed that most of the research that refers to assessment is focused on elementary level or higher, being practically nonexistent in kindergarten education. ... -
Compreensão emocional: uma proposta para educação física na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)Advancement in knowledge of emotional aspects has become a pedagogical demand in the post-social isolation context. However, the concern lies in treating the subject in a meaningful way, overcoming superficial practices. ... -
Compreensões sobre o desenvolvimento da unidade temática lazer em uma turma do ensino fundamental de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The present study had as its starting point the thematization of leisure in Physical Education classes, especially with regard to the understanding of the right to leisure enshrined in the Federal Constitution, paying ... -
A criação de podcasts em uma unidade didática de práticas corporais de aventura: possibilidades e desafios na educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)It is common to hold only the student and the teacher responsible for their interest in participating in classes at school. However, authors indicate that there are broader factors that affect “school success/failure” and, ... -
Currículo cultural: brincadeiras, jogos e lutas de matrizes indígenas e africanas na Educação Física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 04/03/2023)The Brazilian society features influences marked by African and indigenous cultures, however, when we step into the schools and analyze the pedagogical practices of most of the teachers, it is possible to verify the near ... -
Danças regionais brasileiras nos anos finais do ensino fundamental: análise de uma proposta de ensino em uma disciplina eletiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Addressing Brazilian regional dance in the school context is a journey that goes beyond bodily movements; it’s an immersion into the historical, geographical, and cultural riches that each region of Brazil carries. My ... -
Desenvolvimento de itinerário formativo relacionado com a educação física escolar: desafios e perspectivas no Novo Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)The law 13.415/2017 changed the so called “Law of Directives and Bases of National Education” (Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB) and is known as “New High School” (NEM). It promoted changes in its structure ... -
Discursos discentes sobre o ensino do esporte na educação física escolar: trabalho, comunicação, permanência e mudança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)Considering the changes brought about by the renovating movement starting from the 1980s, there began a reflection on the teaching of sports in Physical Education, criticizing the hegemony of this content, its approach in ... -
A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos do ensino dos professores de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 aims to promote changes in the curricula of the education system and schools in the country, stimulating the development of essential learning. Besides that, in ... -
Educação Física Escolar e a contribuição da metodologia Callejera nos conhecimentos atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)This work is a result of a culmination of an Action Research applied on a Public School in the city of São Carlos, São Paulo, with fifth grade Elementary School children at the School of Physical Education. The classes ... -
Ensaios de uma metodologia da experiência crítico-afetiva nas aulas de educação física: impactos sobre as relações de gênero e o empoderamento das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)The proposal of the present study originated from the possibilities of developing sensibility and consideration, amongst the students of a municipal public school, about gender inequalities, as well as the empowerment of ... -
O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ... -
Ensino lúdico da capoeira no ensino fundamental: análise de uma proposta realizada nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)Capoeira manifests as an expression of popular culture, originating in a context of slavery and exploitation, which is resignified and transformed into a symbol of resistance and overcoming. However, despite its historical ... -
Entre situações-limite e inéditos viáveis: problematizando as desigualdades de gênero nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)This research has as its starting point the problem of gender exclusions observed in Physical Education classes, especially in opportunities where “self-managed” classes are held. In our teaching experiences, we found that ... -
Estratégias participativas construídas entre estudantes e professora nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 09/03/2023)On behalf of pandemic and social isolation we have been through, there was a potentiation of a new global reality, since the population was restricted to their homes and, in many cases, the systematized body practices were ... -
"Evasão presencial" nas aulas de Educação Física: percorrendo caminhos através de narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)The present study aims to understand the motivation behind the increase in student absence from Physical Education (PE) classes as they progress through the basic education grades. The refusal to participate in the activities ... -
Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ... -
Os interesses culturais do lazer nas aulas de Educação Física escolar: uma proposta de unidade didática para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Considering the relevance of the leisure theme highlighted by the accumulation of studies in this area, as well as the importance that the subject can assume, through its values and cultural content in the interface with ... -
Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ...