Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Maysa Leal de
dc.date.accessioned2020-06-02T19:13:31Z
dc.date.available2020-06-02T19:13:31Z
dc.date.issued2019-08-29
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Maysa Leal de. A construção da ciência no Brasil: um estudo a partir da trajetória de cientistas pioneiros. 2019. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12868.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12868
dc.description.abstractSeeking to understand the Brazilian scientific arena and the ethos that constitute its foundations, this study focuses on 61 biographies and testimonies of scientists, gathered in the publication Scientists of Brazil, published in 1998, in a commemorative edition of SBPC’s fiftieth anniversary, the Brazilian Society for the Progress of Science. Taking as a methodological reference the Socio-Hermeneutic Program of the Qualitative School of Madrid, which is linked to the Spanish tradition of qualitative research, we accomplished an interpretative reading of this material, performing a socio-hermeneutical analysis of its 852 pages, resorting the History and configuring it as part of the understanding process. With the analysis, we show the existence of an intimate relationship between science and the brazilian social and political context, tempering it with a variety of local conditions and with intense political pressures, necessarily resulting in specificities. Scientists articulate a series of practices, ideas, values and intersubjective criteria, keywords and implicit and explicit expressions that do not belong to the vocabulary and discourse universe, or could we say, to the epistemological field of modern European science. From the evidence of the texts, we infer the thesis of an alterity, that is, of a peculiar character of the science performed by the Scientists of Brazil, distinguishing it from the science that took place in Europe in the same period, the long twentieth century. Different aspects engender to the existence of a scientific ethos of its own, whose character covers a non-reductionist understanding of science, an interdisciplinary effort and of dialogue with other fields of human knowledge, an openness to the demands of society, a particular scientific pedagogy, an intrinsic moral character and a strong political bent. The alterity is, in the last analysis, in the resistance to the logic of the coloniality of power and the knowledge that subsists in the Brazilian structure.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEstudos CTSpor
dc.subjectCiênciapor
dc.subjectCulturapor
dc.subjectBrasilpor
dc.subjectCientistaspor
dc.subjectSTS Studieseng
dc.subjectScienceeng
dc.subjectCultureeng
dc.subjectBrazileng
dc.subjectScientistseng
dc.titleA construção da ciência no Brasil: um estudo a partir da trajetória de cientistas pioneirospor
dc.title.alternativeThe construction of science in Brazil: a study starting from of the trajectory of pioneering scientistseng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Sousa, Cidoval Morais de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0573233540937425por
dc.description.resumoBuscando compreender a arena científica brasileira e o ethos que constitui os seus fundamentos, esse estudo se debruça sobre 61 biografias e depoimentos de cientistas reunidos na obra Cientistas do Brasil, publicada em 1998, em edição comemorativa ao quinquagésimo aniversário da SBPC, a Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. Tomando como referencial metodológico o Programa Sócio-Hermenêutico da Escola Qualitativista de Madri, que se encontra vinculado à tradição espanhola de investigação qualitativa, procedemos uma leitura interpretativa desse material, realizando uma análise sócio-hermenêutica de suas 852 páginas, recorrendo à história e configurando-a como parte do processo compreensivo. Com a análise, evidenciamos a existência de uma íntima relação entre a ciência e o contexto social e político brasileiro, temperando-a com uma variedade de condições locais e com intensas pressões políticas resultando, necessariamente, em especificidades. Os cientistas articulam uma série de temas, ideias, valores e critérios intersubjetivos, palavras-chave e expressões, que não pertencem ao universo vocabular e de discurso, ou poderíamos mesmo dizer, ao campo epistemológico da ciência moderna europeia. Das evidências dos textos inferimos a tese de uma alteridade, ou seja, de um caráter diferente da ciência realizada pelos Cientistas do Brasil, distinguindo-a da ciência que se realizava na Europa no mesmo período, o longo século XX. Diferentes aspectos suscitam a existência de um ethos científico próprio, cujo caráter abrange uma compreensão não reducionista da ciência, um esforço interdisciplinar e de diálogo com outros campos de saberes humanos, uma abertura às demandas da sociedade, uma peculiar pedagogia científica, um intrínseco caráter moral, e um forte pendor político. Sua alteridade está, em última análise, na resistência à lógica da colonialidade do poder e do saber que subsiste na estrutura brasileira.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DO CONHECIMENTOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/2406883915301240por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil