Show simple item record

dc.contributor.authorFerrari, Julie Fernanda
dc.date.accessioned2020-07-27T16:38:49Z
dc.date.available2020-07-27T16:38:49Z
dc.date.issued2020-02-21
dc.identifier.citationFERRARI, Julie Fernanda. Análise da reforma brasileira do ensino médio de 2017 à luz da escola unitária de Gramsci. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13083.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13083
dc.description.abstractThis dissertation has as its theme the new reform of high school, which is analyzed in the light of Gramsci's unitary school proposal. Considering that the referred reform was carried out in the government of Michel Temer by Provisional Measure 746/2016 and became Law 13,415 / 17, both the law and the provisional measure were the object of this research. The investigation sought to problematize the proposal for comprehensive training present in the law in question, which alters the structure of high school, and how it approaches or distances itself from Antonio Gramsci's unitary school proposal. The methodology used was bibliographic and documentary research, with a qualitative focus. Bibliographically, researchers Saviani, Ribeiro, Freitas, Da Silva, Ferretti, Fatorelli, Orso etc. were identified. as a basis for the study of High School Reform, and as the foundation of the exhibition on Gramsci's unitary school, the authors Monasta, Mochcovitch, Martins, Dore, Liguori, Coutinho, Ciavatta, Nosella, in addition to Gramsci himself. Documentally, three documents are presented and analyzed: Law 13,415 / 17, MP 746/2016 and Common National Curriculum for High School. The results achieved revealed that the reform may increase social inequalities, since it is only interested in training cheap labor in the market, commercializing and outsourcing education, in addition to expanding the dichotomy between doing and knowing in the teaching process- school learning, which is very different, if not the opposite, from the education proposal present in the legacy left by Antonio Gramsci in his notebooks and letters from prison, and even in texts from “youth”, in the period prior to the arrest.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAntonio Gramscipor
dc.subjectLei 13.415/17por
dc.subjectMedida Provisória 746/16por
dc.subjectReforma do ensino médiopor
dc.subjectEscola unitáriapor
dc.subjectUnitary schoolpor
dc.subjectLaw 13.415 / 17por
dc.subjectProvisional measure 746/2016por
dc.subjectHigh school reformpor
dc.titleAnálise da reforma brasileira do ensino médio de 2017 à luz da escola unitária de Gramscipor
dc.title.alternativeAnálisis de la reforma de la escuela secundaria brasileña de 2017 a la luz de la escuela unitaria Gramscipor
dc.title.alternativeAnalysis of the brazilian high school reform of 2017 in the light of the Gramsci unitary schoolpor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Martins, Marcos Francisco
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4515924584428591por
dc.description.resumoEsta dissertação tem como tema a nova reforma do ensino médio, que é analisada à luz da proposta da escola unitária de Gramsci. Considerando que a referida reforma foi encaminhada no governo de Michel Temer pela Medida Provisória 746/2016 e se transformou na Lei 13.415/17, tanto a lei como a medida provisória foram objetos dessa pesquisa. A investigação procurou problematizar a proposta de formação integral presente na lei em questão, que altera a estrutura do ensino médio, e de que forma ela se aproxima ou se distancia da proposta de escola unitária de Antonio Gramsci. A metodologia empregada foi a pesquisa bibliográfica e documental, com enfoque qualitativo. Bibliograficamente, foram identificados os pesquisadores Saviani, Ribeiro, Freitas, Da Silva, Ferretti, Fatorelli, Orso etc. como base para o estudo da Reforma do Ensino Médio, e como alicerce da exposição sobre a escola unitária de Gramsci os autores Monasta, Mochcovitch, Martins, Dore, Liguori, Coutinho, Ciavatta, Nosella, além do próprio Gramsci. Documentalmente, são apresentados e analisados três documentos: a Lei 13.415/17, a MP 746/2016 e Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Os resultados alcançados revelaram que a reforma poderá aumentar as desigualdades sociais, uma vez que está apenas interessada em formar mão de obra barata ao mercado, mercantilizar e terceirizar a educação, além de ampliar a dicotomia entre o fazer e o saber no processo de ensino-aprendizagem escolar, o que é muito diferentemente, senão o oposto, da proposta de educação presente no legado deixado por Antonio Gramsci em seus cadernos e cartas do cárcere, e mesmo em textos da “juventude”, no período anterior à prisão.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4402371500689647por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil