Show simple item record

dc.contributor.authorPlaceres, Giulliano
dc.date.accessioned2020-08-03T12:58:08Z
dc.date.available2020-08-03T12:58:08Z
dc.date.issued2020-05-26
dc.identifier.citationPLACERES, Giulliano. O intercâmbio político entre parlamentares e as emissoras paulistas de televisão católica. 2020. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13115.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13115
dc.description.abstractThis research addresses the mutual political support between parliamentarians and the four largest Brazilian Catholic Television Networks: TV Aparecida, Canção Nova, Rede Vida, TV Século XXI. It is pointed out the role of social actors in favor of such television channels, and equally, the politic electoral support they receive from them. Support for these TV Channels it’s a part of a catholic strategy to act against the advancement of Evangelic denominations, as such as a incentive to the Catholic Charismatic Renewal movement (RCC). There is in this context the election of parliamentarians with catholic identity in National Congress, linked to RCC. Based on systematic bibliographic and field research the relationships between politicians and religious are analyzed: process of concession and granting of TV stations by the federal government and election campaigns. Among the subjects mentioned stand out the coordinated actions between priests, bishops, cardinals, entrepreneurs, parliamentarians as deputies, governors, state ministers beside presidents. The research show how the action of such agents moving in different power fields made a significant role in the creation and maintenance of Catholic Television Networks. On the other hand, the existence of such communicative vehicles in the Brazilian religious market contributed to the continuous catholic evation to be not even more substantive.eng
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectReligiãopor
dc.subjectPolíticapor
dc.subjectMercado religiosopor
dc.subjectEmissoras católicaspor
dc.subjectMídia televisivapor
dc.subjectRenovação Carismática Católicapor
dc.subjectReligion and politicseng
dc.subjectReligious marketeng
dc.subjectCatholic television networkseng
dc.subjectTelevision mediaeng
dc.subjectCatholic Charismatic Renewaleng
dc.titleO intercâmbio político entre parlamentares e as emissoras paulistas de televisão católicapor
dc.title.alternativeThe political exchange among parliamentarians and the Catholic Television Networks in São Paulo stateeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Souza, André Ricardo de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7016915324466152por
dc.description.resumoO presente trabalho aborda o apoio político mútuo entre parlamentares e as quatro maiores redes televisivas católicas brasileiras: TV Aparecida, Canção Nova, Rede Vida e TV Século XXI. É apontada a atuação de atores sociais em prol de tais canais televisivos e, igualmente, o apoio político-eleitoral que eles recebem destas. O suporte a tais emissoras faz parte da estratégia católica de atuar em contraposição ao avanço das denominações evangélicas, sendo uma forma disso, ainda o estímulo a Renovação Carismática Católica (RCC). Nesse contexto, ocorre a eleição de parlamentares no Congresso Nacional com ostensiva identidade católica, ligados sobremaneira à RCC. A partir de pesquisa de campo e sistemática consulta bibliográfica, são analisadas alianças entre políticos e religiosos, processos de concessão e outorga de emissoras de TV por parte do governo federal e campanhas eleitorais. Dentre os sujeitos apontados destacam-se ações coordenadas entre padres, bispos, cardeais, empresários, parlamentares como deputados, governadores, ministros de Estado além de chefes do poder Executivo. Verifica-se como a atuação de tais agentes movendo-se em distintos campos de poder exerceu papel significativo para a criação e manutenção das emissoras católicas. Por outro lado, a existência de tais veículos comunicativos no mercado religioso brasileiro, contribuiu para que a contínua evasão católica não fosse ainda mais substantiva.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Sociologia - PPGSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASpor
dc.description.sponsorshipIdFAPESP: 16/01521-2por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8934470553582911por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil