Show simple item record

dc.contributor.authorMuniz, Bárbara Laís Garcia
dc.date.accessioned2023-05-04T12:57:08Z
dc.date.available2023-05-04T12:57:08Z
dc.date.issued2023-04-04
dc.identifier.citationMUNIZ, Bárbara Laís Garcia. Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943
dc.description.abstractBefore the COVID-19 pandemic, the importance of teaching health and hygiene in schools was already recognized and documented, with theoretical content on the relevance of hygiene. However, even with the availability of these materials, many Brazilian schools still suffered from the spread of disease. With the arrival of the pandemic, new documents were prepared, further highlighting the importance of care within the school environment. To investigate the relationship between theory and practice with regard to health and hygiene, a literature review was carried out, focusing on four main documents: "Hygiene and Safety in Schools", "Programa Saúde na Escola (PSE) ", "National Curriculum Parameters (PCN)" and "Guide for the Implementation of Protocols for Returning Face-to-Face Activities in Basic Education Schools". To deepen the research, a practical investigation was carried out in a public basic education school in Sorocaba, state of São Paulo. Practical research led to the conclusion that, despite the existence of documents, schools, professionals and students need practical materials to guide healthy and hygienic practices, in order to avoid the proliferation of pathogens and increase students' understanding of the subject.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectHigienepor
dc.subjectSaúdepor
dc.subjectCovid-19por
dc.subjectDiretrizespor
dc.subjectAmbiente Escolarpor
dc.subjectHygieneeng
dc.subjectHealtheng
dc.subjectGuidelineseng
dc.subjectSchool Environmenteng
dc.titleHigienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19por
dc.title.alternativeHygiene and health at school: analysis of documents available before and during the COVID-19 pandemiceng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Duarte, Iolanda Cristina Silveira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2626035341263254por
dc.description.resumoAntes da pandemia do COVID-19, a importância do ensino de saúde e higiene nas escolas já era reconhecida e documentada, com conteúdos teóricos sobre a relevância da higienização. Entretanto, mesmo com a disponibilidade desses materiais, muitas escolas brasileiras ainda sofriam com a disseminação de doenças. Com a chegada da pandemia, novos documentos foram elaborados, ressaltando ainda mais a importância dos cuidados dentro do ambiente escolar. Para investigar a relação entre teoria e prática no que se refere à temática de saúde e higiene, realizou-se uma revisão da literatura, com foco em quatro documentos principais: "Higiene e Segurança nas Escolas", "Programa Saúde na Escola (PSE)", "Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN)" e "Guia de Implementação de Protocolos de Retorno às Atividades Presenciais nas Escolas de Educação Básica". Para aprofundar a pesquisa, foi realizada uma investigação prática em uma escola de educação básica da rede pública em Sorocaba, estado de São Paulo. A pesquisa prática permitiu concluir que, apesar da existência de documentos, as escolas, os profissionais e os alunos necessitam de materiais práticos para orientação de práticas saudáveis e higiênicas, a fim de evitar a proliferação de patógenos e aumentar a compreensão dos alunos sobre a temática.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDEpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9141-1010por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil