Show simple item record

dc.contributor.authorMendes, Clayton Silva
dc.date.accessioned2023-06-15T18:59:15Z
dc.date.available2023-06-15T18:59:15Z
dc.date.issued2022-11-29
dc.identifier.citationMENDES, Clayton Silva. A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18152
dc.description.abstractThe Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology and Society is an interdisciplinary objective shared by different areas of knowledge. Training for the practice of science and for technological innovation is complex, insofar as it cannot be considered independently of the situation of basic education in Brazil, that is, of primary and secondary education. Linked to the school space, science and technology have provided numerous transformations in society. Scientific Initiation is the space where a young person's first contacts with research take place. In this sense, the research proposed here intends to identify the advantages and challenges of scientific literacy in basic education. Through five articles, it was possible to describe the types of research, funding, grants and the importance of scientific education for the training of future researchers.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/*
dc.subjectIniciação científicapor
dc.subjectCiência e tecnologiapor
dc.subjectEducação básicapor
dc.subjectInstituto Federalpor
dc.subjectSociedadepor
dc.subjectScientific Initiationeng
dc.subjectScience and technologyeng
dc.subjectBasic educationeng
dc.subjectFederal Instituteeng
dc.subjectSocietyeng
dc.titleA alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivaspor
dc.title.alternativeScientific literacy in Brazilian education: challenges and perspectiveseng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Andrade, Thales Haddad Novaes de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5882842888759363por
dc.description.resumoA Ciência, Tecnologia e Inovação são reconhecidas como fatores-chave no desenvolvimento econômico e social das nações e fazem parte da agenda econômica de muitos países. Aprofundar o conhecimento sobre as relações Ciência, Tecnologia Sociedade é um objetivo interdisciplinar compartilhado por diversas áreas do conhecimento. A formação para prática da ciência e para a inovação tecnológica é complexa, na medida em que ela não pode ser considerada independentemente da situação da educação básica no Brasil, ou seja, do ensino fundamental e médio. Vinculada ao espaço escolar, a ciência e a tecnologia têm proporcionado numerosas transformações na sociedade. A Iniciação Científica é o espaço onde ocorre os primeiros contatos de um jovem com a pesquisa. Neste sentido, a pesquisa aqui proposta pretende identificar as vantagens e desafios da alfabetização científica na educação básica. Por meio de cinco artigos, foi possível descrever sobre os tipos de pesquisa, financiamento, bolsas e a importância da educação científica para a formação de futuros pesquisadores.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4693755166466635por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4000-3527por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil