Show simple item record

dc.contributor.authorCosta, Larissa Carvalho Miragaia
dc.date.accessioned2023-12-12T22:40:23Z
dc.date.available2023-12-12T22:40:23Z
dc.date.issued2023-09-06
dc.identifier.citationCOSTA, Larissa Carvalho Miragaia. Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocaba. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19018.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19018
dc.description.abstractEnvironmental degradation has reached exorbitant levels in recent years. Thus, Environmental Education (EE) emerged, aiming to circumvent the environmental crisis that has taken place worldwide, through awareness, which consists of a naïve view of concrete reality. This way of understanding the environment does not consider social, economic, and political issues articulated with the current model of social organization. Thus, the critical view of the world goes beyond the conservation and preservation of the environment, considering the correlation between human beings-nature-society, excessive consumption and the generation of waste driven by capitalism. The UFSCar Sorocaba (SP) Campus was built based on the principle of sustainability and points to this issue as transversal in its institutional development proposal. In view of this, this research arose from the perspective of identifying the vision of undergraduate students in the last year of the undergraduate courses of this university, in relation to sustainability articulated with Environmental Education. Thus, from the political-pedagogical Macrotrend of Critical Environmental Education, the foundations of Critical-Transformative Environmental Education via Generating Themes (EACT-TG), based on Freirean, can be articulated to the conception of Sustainable Societies. In this context, we end up using sustainability views that can be classified as Naive or Critical for data analysis. Most of the answers were characterized as naïve views in relation to environmental issues/sustainability/Environmental Education. Therefore, we suggest that UFSCar Campus Sorocaba can consider more teaching-learning moments of Critical Environmental Education, especially through the articulation between the fundamentals of EACT-TG and Sustainable Societies, for the training of future environmental educators, adjusting their curricular matrices to this perspective of EE.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectFormação Inicial de Professorespor
dc.subjectDegradação Ambientalpor
dc.subjectMacrotendências de Educação Ambientalpor
dc.subjectPaulo Freirepor
dc.subjectInitial Teacher Trainingeng
dc.subjectAmbiental Degradationeng
dc.subjectEnvironmental Education Macro Trendseng
dc.titleEducação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocabapor
dc.title.alternativeCritical-Transformative Environmental Education via Generating Themes and Sustainable Societies: an analysis of the conceptions of sustainability of UFSCar Sorocaba undergraduateseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Torres, Juliana Rezende
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817por
dc.contributor.advisor-co1Oliveira, Wander Pinto de
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1233497225721187por
dc.description.resumoA degradação ambiental tem atingido níveis exorbitantes nos últimos anos. Assim, surgiu a Educação Ambiental (EA), visando contornar a crise ambiental que se instalou mundialmente, através da sensibilização, o que consiste em uma visão ingênua da realidade concreta. Esta forma de compreender o ambiente não considera questões sociais, econômicas, políticas articuladas ao modelo de organização social vigente. Assim a visão crítica de mundo vai além da conservação e preservação do meio ambiente, considera a correlação entre ser humano-natureza-sociedade, o consumo excessivo e a geração de resíduos impulsionados pelo capitalismo. O Campus da UFSCar Sorocaba (SP) foi construído baseado no princípio da sustentabilidade e aponta esta questão como transversal em sua proposta de desenvolvimento institucional. Diante disso, esta pesquisa surgiu na perspectiva de identificar a visão de licenciandos do último ano dos cursos de licenciatura desta universidade, em relação à sustentabilidade articulada à Educação Ambiental. Assim, a partir da Macrotendência político-pedagógica de Educação Ambiental Crítica, situam-se fundamentos da Educação Ambiental Crítico-Transformadora via Temas Geradores (EACT-TG), de base freireana, que podem ser articulados à concepção de Sociedades Sustentáveis. Neste bojo, acabamos por utilizar para a análise dos dados visões de sustentabilidade que podem ser classificadas como Ingênua ou Crítica. A maioria das respostas foram caracterizadas como visões ingênuas em relação às questões ambientais/sustentabilidade/Educação Ambiental. Logo, sugerimos que a UFSCar Campus Sorocaba possa considerar mais momentos de ensino-aprendizagem de Educação Ambiental Crítica, especialmente via articulação entre fundamentos de EACT-TG e de Sociedades Sustentáveis, para a formação de futuros educadores ambientais, ajustando as suas matrizes curriculares à essa perspectiva de EA.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6062075446063362por
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4598-6702por
dc.contributor.advisor-co1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2253-4076por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil