Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"
Now showing items 41-60 of 721
-
Encruzilhadas da organização educacional : conceito de administração, de gestão e de gerencialismo na RBPAE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This study aims to explain and categorize the concepts of Educational Administration, Management and Democratic Management within the Educational system presented on the Revista Brasileira de Política e Administração da ... -
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Racionalidade instrumental, competitividade e individualismo de estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand the meaning and motivation that exist in student participation in various extracurricular activities in public universities, particularly in undergraduate research and student organizations. ... -
A Roda da Vida no ambiente escolar : uma vivência intergeracional de Educação Musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2012)Master's Thesis. Education Graduate Programme of Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2012. This Master's thesis deals with the scientific investigation of a process of musical education among the elderly and ... -
Colégios jesuíticos no Brasil colonial na produção científica de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/04/2008)Educatio iesuitica in Brasilia Colonia parum scrutatum thema ab historiographia educationis quae ei exiguum spatium servat in libris Historiae Educationis. Ea res, autem, dissimilis esse deberet, maxime quia erat periodus ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
Professoras alfabetizadoras e língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2004)This study was conducted with literacy teachers at local schools in a city in the interior of São Paulo throughout the school year 2003. The aim of the research was to verify the expectations these teachers had in relation ... -
Casa das mangueiras: espaço de aprendência no cotidiano de adolescentes com vivência de rua.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This research work is a study of case undertaken at Escola Experimental Casa das Mangueiras, a non-governmental organization created in the 70 s and which showed to be the pioneer in the development of a pedagogic experience ... -
Recontando histórias: a leitura e a visão de mundo do pré-escolar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2005)In this work we analyze the perception of the world traces conveyed by pre-school children when they retell stories. From the cultural historical perspective and from some aspects of textual linguistics, 58 retellings, ... -
Educação agora é para a vida? A marca social do ensino médio no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2005)This text intends the recognition historic-philosophic of the High School social mark in Brazil. It is understood by social marc from Antonio Gramsci s concept that each social group has its own kind of school, destined ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
Ensinando e aprendendo geometria: uma experiência com o software Cabri-Géomètre II na 5a série do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2003)In the last three decades, geometry teaching in Brazil has had serious problems. A number of Brazilian researchers have identified the cause of such problems and proposed ways likely to overcome this chaotic scenario. One ... -
A música integrada à sala de aula numa perspectiva de formação continuada para professores dos anos iniciais do ensino fundamental: redimensionamento a prática pedagógica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2003)The aim of the study was to investigate which contributions a continuing education program in music, for Elementary School teachers, could offer. We intended to investigate if such a program could lead to new learning and ... -
Inclusão social, progressão continuada e ciclos no estado de São Paulo: implicações e contradições (1998-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2004)Cette étude a le but d analyser, dans la période de 1998-2002, les implications et les contradictions engendrées par l adoption de les cycles avec progression continue , décision prise par la Secretaria de Estado da ... -
Lazer e processos educativos : mergulhos culturais na Bacia do Salto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)This study was conducted with thirteen participants dips and jumps in the Bacia do Salto do Rio Jacaré, site located at Parque dos Saltos in Brotas city, small town of São Paulo state. The social practice of dips and jumps ... -
A situação escolar na perspectiva do aluno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ... -
Passado presente : anarquismo e construtivismo na educação brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aims at reflecting about the contemporary educational anarchist methodology from the analysis of that one in relation to the educational constructivist theories. The emphasis of this work is on methodology ... -
Experiências de Ensino e Aprendizagem : estratégia para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)This research investigated three teachers learning in their beginning of career at the first years of elementary school and an expert teacher the mastermind who have taken part of the Mastermind Program (MP) at UFSCar ...