Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 61-80 of 1265
-
Aprendizagem profissional da docência : que saberes o(a) professor(a) tem para atuar em creches?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/01/2013)to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher s education, although the aspects of caring and educating are still ... -
Aprendizagens nas brincadeiras de crianças de 2 anos na educação infantil: análise dos processos de desenvolvimento cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)The importance of research about cultural development of children in kindergarden is configured understand deeply and scientifically how children are appropriating knowledge through social relations. We focus on the cultural ... -
Aprendizagens profissionais sobre a docência e pesquisa científica de tutoras de um programa híbrido de mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This dissertation is linked to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos-UFSCar in the research group: Teacher and other Educational Agents Education. The scope of the investigation was to ... -
A apropriação da psicologia histórico-cultural na educação infantil brasileira: análise de teses e documentos oficiais no período de 2000 a 2009
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2013)The theoretical assumptions of Cultural-Historical Psychology started circulating in Brazilian academia, in the 1980s through works translated from English to Portuguese; among them is Vygotsky s book entitled Thought and ... -
A apropriação da teoria histórico-cultural em pesquisas relacionadas à alfabetização e ao letramento na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The present master's dissertation had as its research question: How has the so-called "historical-cultural psychology, historical-cultural perspective, historical-cultural approach, historical-cultural matrix, historical-cultural ... -
A apropriação de Gramsci na pesquisa em educação no Brasil (1976-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Ricerca bibliografica e exploratória sull’appropriazoni di Gramsci nella ricerca in educazione nel Brasile fra 1976 ed 2012 con l’obiettivo di condurre un inventario e sistematizzare in forma periodica gli studi e le ... -
A apropriação do conceito numérico no 1º ano do ensino fundamental : um estudo na perspectiva da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/11/2016)This dissertation presents the master’s research developed at the Professional Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos, guided by the following question: how do students of the 1st grade of ... -
As apropriações das ideias educacionais de John Dewey na antiga Escola Normal Secundária de São Carlos SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)The aim of this research is to analyze how the ideas of John Dewey influenced and became theoretical-methodological guides for teacher s education in a Teacher`s College in São Paulo State, Brazil. In order to do that the ... -
Aquisição da Língua Materna : estudo do processo da avaliação das crianças do primeiro ano do ensino fundamental em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/12/2009)This dissertation was developed based on the research line Teaching and Learning Processes and aimed to investigate the contribution of the collective-elaboration process of evaluation instruments in Communities of ... -
Arte na educação infantil e o desenvolvimento das funções psíquicas superiores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/06/2015)This research aims to analyze and discuss mediating activities that use Art in Childhood Education as a way to promote the development of the Higher Psychical Functions. The research was led by the following question: ... -
A arte nos contextos histórico-filosófico e do ensino no Brasil : uma abordagem a partir de aspectos teóricos e das distintas visões da comunidade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2012)This study aims to research two main areas: preliminary and in a propaedeutic way, the concept of art in its historical / philosophical trajectory according to authors and artists of significant eras to what one might call ... -
Artes visuais na proposta curricular do estado de São Paulo: Portinari ausente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This Project starts from an observation and a questioning: why haven t Cândido Portinari s works - greatest Brazilian painter and born in the state of São Paulo -, been taken into account by the Curricular Proposal of the ... -
Articulação entre questões étnicas e raciais e a Educação de Pessoas Jovens e Adultas em propostas pedagógicas difundidas pelo site do Ministério da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/09/2013)The current research, named Articulation among ethnical and racial issues and the Adults and Young Adults Education in Pedagogical Proposals widespread by the Education Ministry website , unleashed from the personal ... -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Ascese econômica: a constituição do estudante-empreendedor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/11/2021)This research analyzes the perspective of the production of subjectivity in the point of view of students regarding the self-constitution as an entrepreneurial student. This process, in the school environment, is established ... -
Aspectos da pedagogia no século XVII: um estudo comparativo entre João Amós Coménio e Alexandre de Gusmão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2008) -
Aspectos éticos em dissertações e teses do PPGE/UFSCar à luz da resolução CNS 196/96
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2011)This doctoral thesis has been developed in order to identify the ethical aspects of research in education, considering the 196/96 National Health referred to the guidelines and standards regulated research involving humans. ... -
O assentamento Dezessete de Abril e seu projeto de escola integral para o campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)The present work has how I aim to investigate the implementation of the project of school of full time, in the school daily life of the EMEIF Leonnor Mendes from Clays. So, this one investigates if it proposes accompanying ... -
Atividade curricular de integração entre ensino, pesquisa e extensão (ACIEPE) : anseios, conjunturas e contornos de inovações curriculares em movimento.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2007)This research describes and discusses about the conjuncture and the movements of the program so-called as Curricular Integration Activity between Teaching, Research and Outreach (ACIEPE) since its implantation in Sao ... -
A atividade discente na universidade: os impactos da produtividade acadêmica na formação dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research examines student activity in university area, focusing a discussion of the impacts of academic productivity in students' education, in which discuss social, ethics and policy university, directed to the ...