Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"
Now showing items 21-40 of 721
-
De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ... -
Coerência interna em pesquisas em Psicologia e contribuições à Educação : análise da produção no período de 2011-2015 no periódico Psicologia Escolar e Educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)Subjects in present information society are required to master school content, skills and competencies. Such mastering must be assured by the education centers, what configures the instrumental dimension of school education. ... -
Os estudos sobre educação e relações étnico-raciais no norte do Brasil : um campo em formação?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research intends to characterize studies on education and ethnic-racial relations in the North region of the country, which is marked by the diversity of customs and cultures that involves its population composition ... -
Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Cuidado à saúde na gestação : saberes e práticas populares de gestantes participantes de ação educativa em unidade de saúde da família em Piracicaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/11/2015)The Health care is characterised as a social practice – where the people who learn and teach – influenced from values and culture, that vary according to the social groups and the family, economic and social system. In ... -
Corpo e resistência : reflexões sobre tecnologias de poder e experiências de fuga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2015) -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
Processos educativos: experiências de famílias em fase de remissão do câncer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)The diagnosis and experiences of the treatment and follow up of a child or teenager with cancer can be a striking and destructuring not only for the patient but as well as the family. The emotional involvement of these ... -
História da Escola Normal do Colégio Providência de Mariana – MG (1902 - 1930)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)The current work is inserted in the investigations proposed at the History of the Education field, following the researches refered to the History of Institutional Education. The object of our analysis is the Normal School ... -
Sofrimento e prazer no trabalho : um estudo sobre os processos de saúde-doença de professores da educação municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The present research aims to understand and analyze the suffering in the work from the perspective of the teacher of Basic Education. As suffering and pleasure are not incompatible, but a contradictory and inseparable pair, ... -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
Uso de canciones en educación media para la enseñanza del idioma inglés en Tegucigalpa, Honduras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)The following research was carried out in Tegucigalpa, Honduras, specifically at high school level in public schools. The objective of this research is to know, through surveys, the teachers´ and students’ perceptions, ... -
Condições materiais no atendimento escolar à educação infantil no campo : região de Bragança Paulista/SP (2007 a 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2017)The purpose of this study is to describe the current conditions of the school support system that Brazilian Countryside Early Childhood Education students are provided with. This study was conducted at schools in the state ... -
Educação das relações étnico-raciais : limites e possibilidades no curso de pedagogia da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The social, historical, and legal requirements Education of ethnic racial ave provoked schools and universities to rethink their curriculum, management practices and pedagogical perspectives. In this scenario, teachers are ... -
As representações e os discursos dos professores sobre a EMEIEF Prada : entre o imaginário e o real
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This work seeks to deduce the representations and discourses of teachers about Prada School, which is located in the countryside of São Paulo and was founded by private capital in 1947 in order to assist the children of ... -
A apropriação do conceito numérico no 1º ano do ensino fundamental : um estudo na perspectiva da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/11/2016)This dissertation presents the master’s research developed at the Professional Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos, guided by the following question: how do students of the 1st grade of ... -
O sentido da qualidade da educação : uma análise a partir do conceito de racionalidade em Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)It is a fact the interference of strategic interests in education, in many cases reduced to the ‘middle’ condition for the achievement of political and economic ends. Because of this, the dissertation presents the communicative ... -
Concepções e práticas sobre avaliação na perspectiva de professoras de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This assignment presents a qualitative research inserted in the context of the educational evaluation which focus is on the mathematics evaluation. The main objective was to identify if students’ good performance in ... -
Programas de formação continuada de professores da rede pública municipal de ensino de Limeira (1996 – 2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)This work presents the programs of continuous teacher training in the municipal public-school system of Limeira, from 1996 to 2012, when different continuing education programs with different theoretical and methodological ...