Listar Teses e dissertações por tipo de documento "Tese"
Mostrando ítems 21-40 de 544
-
Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2009)This research tries to understand the contributions of an online continuous formation Program, aiming at the professional development of formers working with basic education, supported by the theoretic-methodological ... -
Avaliação da aprendizagem no ensino superior na área de saúde: unidade de produção de sentidos sob a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2010)The current research has the assessment in Health graduation teaching within a Higher Teaching Institution as its object of study. It is a qualitative investigation aiming at identifying and analyzing the discourses and ... -
A Congada de São Benedito em Ilhabela : processos educativos entre participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)South Motricities are motricities that constitute and sustain themselves in the ways of being and being in the world, in the ways of understanding the human, the universe and nature, of people, communities and peoples who ... -
Movimento sindical e educação : a formação política e a qualificação técnica propostas pela Federação dos Empregados Rurais Assalariados do Estado de São Paulo-FERAESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This research tevem aimed at addressing the proposed training for workers, understood as technical skills and political education, the Federation of Rural Workers of the State of São Paulo (FERAESP) next to their unions, ... -
História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ... -
Um estudo sobre as relações étnicorraciais na perspectiva das crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)This research aims to analyze ethnic-racial relations among children aged three to six years. The research aims to identify: (i) how small children understand ethnic-racial identification; (Ii) what moment they begin to ... -
Mulheres da reforma agrária na educação: os significados em ser pedagoga da terra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research investigated the professional activity of land-pedagogues graduated in the first year of the course Land Pedagogy in the state of Sao Paulo. It discussed the rural education and the struggles and efforts of ... -
Trabalho e subjetividade do professor da pós-graduação da UNESP : o sentido do trabalho e as relações entre sofrimento e prazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)This research aims to analyze the work and subjectivity of the professor that works at the postgraduate program of UNESP, comprising the relationships between distress and delight, compliance and strangeness regarding the ... -
Trilhando os caminhos do início da docência: concepções sobre o percurso formativo no processo de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Teacher education is a continuous process that occurs throughout life and begins even before college, and teachers living experiences influence decision-making and pedagogical practices, contributing to their Professional ... -
O Colégio Universitário (COLUNI) da Universidade Federal de Viçosa (1965-1981) : formar para a universidade e garantir a qualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)This thesis is a result of a study with the objective to analyze the founding and consolidation process of the University College of the Federal University of Viçosa (COLUNI), in the period between 1965 and 1981. The ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2014)The Young and Adult Education (EJA) students are people who possess and produce knowledge built from their life experience and the school needs to hear, understand and use this knowledge in educational practices. Under ... -
Modos de vida e convívio escolar : o assentamento rural Santa Helena - São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)This work is a result of various concerns that have marked the personal and professional life of the researcher. We undertook efforts to investigate the social practice of the School Life of adult students who attend the ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ... -
Jogos de linguagem matemáticos da comunidade remanescente de quilombos da Agrovila de Espera, Município de Alcântara, Maranhão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/11/2016)[EN]This research aimed to understand what is manifest in the mathematical practices of members of the remaining community of quilombos of Agrovila Espera, Alcântara - MA, in their everyday social practices, questioning ... -
Terceiro Grupo Escolar De Limeira-SP (1940-2010) : a dinâmica do tempo-espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2016)This thesis discusses the dynamics of school time-space of a public educational institution, the Third School Group of Limeira, estate of São Paulo, from the study of its school culture and its history, covering the period ... -
Mitos e possibilidades do ensino de música no contexto escolar : uma análise crítica à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2016)The present work discusses the theme of music teaching in the school context, Under the light of the Cultural-Historical Theory elaborated by Vigotsky. The objective of the research was to understand the scope of musical ... -
Trajetórias e caminhos : uma cartografia dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2016)This research aimed to trace the movements of the babies through the cartography, considering them protagonists of the traces. Aiming to promote a discussion about the research methodology for studies of babies in ... -
As contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) para a construção de saberes sobre a docência : o caso do PIBID-Biologia da Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/06/2016)This work falls within the scope of the investigation of the initial teacher training, investigating the Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching. This is a case study in which it is carried out an ...