Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Mostrando ítems 1-20 de 151
-
Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ... -
Escuta ética e protagonismo infantil em contextos de violência contra crianças: uma análise da produção acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2022)The objective of this dissertation was to analyze the way in which ethical listening is put on the agenda in research that addresses violence against children, considering Baruch Spinoza's concept of Ethics, which is based ... -
Análise sobre a articulação da rede de proteção acerca de casos de violência sexual: percepção dos profissionais envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2022)Sexual violence perpetrated against children and adolescents is a public health problem, given the prevalence of this type of violence. It affects children of all social statuses, and has a higher incidence within the ... -
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ... -
Processos mercantis e privatizantes na universidade pública: o caso da pós-graduação lato sensu e da pesquisa-inovação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2023)The object of study for this doctoral research is the transformations undergone by public universities in light of the context of (neo)liberal state policies articulated with the logic of valorization, (re)production, and ... -
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
Processos de subjetivação no discurso religioso de matriz africana em textos de Jorge Amado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/10/2023)This work starts from the foundation that there are educational processes in religious discourse. In this way, we consider that teaching and learning are made possible by rituals, actions, symbolization and meanings of ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
Saberes e não saberes de diretores: relações intra e interpessoais em ambientes escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2023)In a socializing school, the goal is to experience “non-violent” relationships, which presupposes the commitment of everyone to the quality of teaching and learning, relinquishing judgements of value in conversations and ... -
O PIBID como elemento formativo e as concepções pedagógicas: um estudo a partir das percepções dos participantes de um subprojeto de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)The research has as general objective to investigate, through the perceptions of its participants, the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) – Biology as a formative element of science ... -
O desenvolvimento da afetividade nas práticas pedagógicas na Educação Infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This research was carried out within the Center for Studies, Research and Extension on the School of Vigotsky (NEEVY). Based on the Historical-Cultural Theory, especially on Vygotsky's texts, we find the concept of emotions ... -
Práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas do campo: para além da seriação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)Multigrade classrooms are a historical reality in rural education, whether in multigrade schools or not. As a rule, it often ends up being the only way the State is present in communities, as well as the sole means of ... -
Formadores de professores : aspectos da constituição de sua profissionalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The training of teacher educators is a underexplored research topic, therefore, this research aims to understand some functions of the learning process and the constitution of aspects of professionality of teacher educators ... -
A relação família-escola nos periódicos científicos brasileiros (2000-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This work aims to analyze the family-school relationship by means of scientific articles, in order to understand how it has been characterized in Brazilian journals from 2000 to 2013 and seeking to contribute to the studies ... -
Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ... -
Crianças da zona rural e a escola urbana : experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)The reproduction of 'urban x rural' hierarchy is filled from the stigmatizing understanding that living in rural areas is social and cultural inferior. According to this, with the increasing insertion of children from rural ... -
Escola sem Partido: ideologia e discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
Pornografia de vingança e juventude: perspectivas teóricas e o estímulo ao debate com vídeos informativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)This research proposes to analyze, with the help of the targeted bibliography, the elements that circumvent the revenge pornography event, particularly focused on vexatious, undue exposure and moral lynching against ...