• "A gente tinha que se virar sozinha": processos educativos emergentes da andarilhagem de mulheres atletas de futsal 

      Bianconi, Ana Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2023)
      This research aims to identify, understand and describe the educational processes that emerge from the social practice of wandering among female futsal athletes. To participate in this study, five women futsal athletes who ...
    • Diálogo sobre relações de gênero com crianças do ensino fundamental 

      Teles, Eva Maria Testa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)
      The aim of this study was to demonstrate that many gender prejudices in society has been played by children as a natural action. Confronted with the situation, this research has shown that overcoming of such prejudices is ...
    • Relações de gênero nos clássicos da didática : reflexões possíveis acerca da ideia de masculinidade 

      Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      The text "Gender Relations in Didactics Classics: possible reflections on the idea of masculinity" has the main objective to discuss the project of masculinity within the classical pedagogical theory. Understanding gender ...
    • Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações 

      Ohe, Ana Paula Trofino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      Animation cinema is increasingly consolidating itself as a booming market in which blockbuster and box office success ensures the continuation of various narratives, adding new adventures and characters to the original ...
    • Igualdade, diferença e desigualdade: gênero, raça-etnia e religião em sala de aula nos anos iniciais do Ensino Fundamental 

      Crociari, Simone Ribeiro Tempesta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/06/2017)
      The present work aims to analyze how female teachers from the first years of elementary school approach on gender, race-ethnicity and religion in the classroom, with a view to discussing the concepts of equality, difference ...
    • Gestão da renda familiar de mulheres assentadas: processos educativos e suas tensões 

      Freitas, Mariana Machitte de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This research aimed to understand and analyze the educational processes resulting from the family income management carried out by women beneficiaries of the Bolsa Família Program (PBF), residents of the Nova São Carlos ...