Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 1-20 of 544
-
Trabalho e carreira docente nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)To analyze the recent history of Brazil, it finds that the periods of two terms of Luiz Inacio Lula da Silva´s government (2003-2010) are emblematic regarding the political and economic context, the educational paradigm ... -
Educação não-formal e divulgação de astronomia no Brasil : atores e dinâmica da área na perspectiva da Complexidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)This research focuses on non-formal education and dissemination of astronomy in the Brazilian context. In previous works, we have already investigated this theme and obtained, through a Delphi study, an overview of the ... -
O mundo público e a autogestão em Rosa Luxemburgo: uma análise do movimento das ocupações das escolas do estado de São Paulo em 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2019)This work is the product of a conceptual study on the work of Rosa Luxemburg, and aims to contribute to the development of studies related to the conception of self-management and its articulation with conceptions of ... -
Desenvolvimento profissional de formadores de professores de matemática que são Investigadores da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)This study aims to understand the experiences of the professional development of Mathematics teacher educators who are researchers of teaching. The term “Mathematics teacher educators” refers to Superior Education professionals ... -
Estudos bibliométricos sobre educação indígena : frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The indigenous education in Brazil has its founding milestone in the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the sixteenth century. In this long trajectory up to the present day the education of the ... -
A construção da identidade profissional do professor de Música para a escola de Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2017)This work is the product of a PhD research in Education and focuses on the professional identity of the school’s music teacher. The objectives were: (1) to analyze the identity construction process of the Music teacher, ... -
Os especialistas escolares no trabalho de mentoria : desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)This thesis presents a research on the performance of mentors – experienced teachers that guide and support early-stage teachers in their initial teaching practice – during their participation in an online program for ... -
Encontros com jovens : a escolha pelo curso de pedagogia e o sentido de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This study discusses the trajectories of young students who seek higher education, particularly degrees in Education, obtained from two different institutions in Rio Claro-SP, Brazil: a public, state-funded university (São ... -
A implementação do REUNI no Centro de Ciências Agrárias da UFES : trabalho, gestão e ideologia vistos pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)This paper refers to a case study whose main objective is to be acquainted with the beliefs of professors in the Agricultural Science Center (CCA) in the Federal University of Espírito santo (UFES) towards their working ... -
Processos educativos em práticas docentes de sociologia : perspectivas para a educação das relações étnico-raciais no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This study aims to identify, describe and understand The development of education of ethnicracial relationships in a teaching practice held in Sociology classes in high school that help in the appreciation of history and ... -
Epistemologia da bicicleta : processos educativos emergentes na prática do pedalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Estamos condicionados a un modo de vivir desde una epistemología dominante en la que el proceso de constitución urbana es impulsado por los intereses elitistas que ejercen un fuerte control sobre los aparatos del estado y ... -
As condições de expansão da Universidade Federal de Viçosa e de implementação do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI) e suas repercussões no trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The objective of the research was analyzed as implications of the expansion of the Federal University of Viçosa (UFV) and the implementation of the Federal University Restructuring and Expansion Plans Support Program (REUNI) ... -
Conflitos, violências escolares e reconhecimento social : concepções de educandos e educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)This research approached theoretical references such as the theory of social recognition; the theory of social conflict; conflict theory and sociology of experience in order to answer the research questions: what are ... -
Músicas que ultrapassam as estruturas regidas por números : uma análise de práticas matemáticas em construções de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/11/2017)The aim of this research is to show how the practices expressed in the relations, discussions and the scenarios of musical instrument constructions are not restricted to a mathematical practice that can be considered ... -
Meta-avaliação das políticas de cotas : um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2018)This thesis have accomplished a meta-evaluation of quota policies in Paraná’s state public universities. The general objective was to analyze the evaluations processes regarding the similarities and differences, potentialities ... -
Educação das relações étnico-raciais : processos educativos decorrentes de uma intervenção com africanidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The education of ethnic and race relations has been shown as an effective way to fight against racism and the discrimination existing in daily life of Brazilian Society, practices supported by the permanence of the myth ... -
Política de avaliação de sistema e a gestão do resultado da prova Brasil na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study thematized the construction of the theoretical and practical process of the educational evaluation regarding the use of the results in the decision making in relation to what was proposed to evaluate, considering ... -
Andarilhos da esperança: estudo sobre a luta política impulsionada pela vida na rua e seus processos educativos sistematizada na experiência do Fórum da População de Rua de São Carlos/SP entre 2016 e 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The more than 100 thousand people living on the streets in Brazil, without fundamental rights access is the result of a life organization system whose primary elements are: profit and private property; individualism and ... -
Ensinando a ensinar ou vivendo para aprender? A interação entre os conhecimentos de um professor atuante e de um aspirante, como subsídio para aprendizagem da docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006)Contrary to what is known as process-product researches, in which teachers used to be seen as a mere technical performer, nowadays the teacher is the centerpiece in the educational process. In this new approach, the teacher ... -
O sonho feminino de Ícaro : a educação das pioneiras da aviação militar brasileira na Academia da Força Aérea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/10/2008)The present project has as objective present the educational process of militaries aviators graduation in the Air Force Academy (AFA), articulating to this questions that appeared from first feminine participation in a ...