Search
Now showing items 1-10 of 356
Trabalho e carreira docente nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, 2016-02-22)
To analyze the recent history of Brazil, it finds that the periods of two terms of Luiz Inacio Lula
da Silva´s government (2003-2010) are emblematic regarding the political and economic
context, the educational paradigm ...
Encontros com jovens : a escolha pelo curso de pedagogia e o sentido de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-06-30)
This study discusses the trajectories of young students who seek higher education, particularly degrees in Education, obtained from two different institutions in Rio Claro-SP, Brazil: a public, state-funded university (São ...
A implementação do REUNI no Centro de Ciências Agrárias da UFES : trabalho, gestão e ideologia vistos pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-17)
This paper refers to a case study whose main objective is to be acquainted with the beliefs of professors in the Agricultural Science Center (CCA) in the Federal University of Espírito santo (UFES) towards their working ...
Processos educativos em práticas docentes de sociologia : perspectivas para a educação das relações étnico-raciais no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-20)
This study aims to identify, describe and understand The development of education of ethnicracial
relationships in a teaching practice held in Sociology classes in high school that help in
the appreciation of history and ...
Epistemologia da bicicleta : processos educativos emergentes na prática do pedalar
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-24)
Estamos condicionados a un modo de vivir desde una epistemología dominante en la que el proceso de constitución urbana es impulsado por los intereses elitistas que ejercen un fuerte control sobre los aparatos del estado y ...
Conflitos, violências escolares e reconhecimento social : concepções de educandos e educadores
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-02-13)
This research approached theoretical references such as the theory of social
recognition; the theory of social conflict; conflict theory and sociology of
experience in order to answer the research questions: what are ...
Músicas que ultrapassam as estruturas regidas por números : uma análise de práticas matemáticas em construções de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-11-13)
The aim of this research is to show how the practices expressed in the relations, discussions and the scenarios of musical instrument constructions are not restricted to a mathematical practice that can be considered ...
Ensinando a ensinar ou vivendo para aprender? A interação entre os conhecimentos de um professor atuante e de um aspirante, como subsídio para aprendizagem da docência.
(Universidade Federal de São Carlos, 2006-03-24)
Contrary to what is known as process-product researches, in which teachers
used to be seen as a mere technical performer, nowadays the teacher is the
centerpiece in the educational process. In this new approach, the teacher ...
O sonho feminino de Ícaro : a educação das pioneiras da aviação militar brasileira na Academia da Força Aérea
(Universidade Federal de São Carlos, 2008-10-31)
The present project has as objective present the educational process of militaries aviators graduation in the Air Force Academy (AFA), articulating to this questions that appeared from first feminine participation in a ...
Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online
(Universidade Federal de São Carlos, 2009-10-30)
This research tries to understand the contributions of an online continuous formation Program, aiming at the professional development of formers working with basic education, supported by the theoretic-methodological ...