Show simple item record

dc.contributor.authorMorales, Cibele Serrano
dc.date.accessioned2016-06-02T19:40:00Z
dc.date.available2007-07-06
dc.date.available2016-06-02T19:40:00Z
dc.date.issued2005-10-28
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2791
dc.description.abstractThis dissertation means to reflect on the childhood condition, with all its natural and historic complexity as well as on the manner by which it has been used in a manicheistic way by the society. Recognizing the strong influence of the cultural industry on this age group, it discusses the great responsibility of the school as a mediator of possible manitestations of this industry within the institution and as the responsible for an autonomous and critical formation. The institutionalized child education is seen as the competence to, through its program and with the use of an actually reflexive pratice, resist the attacks of this machine which aims the consumption and the annihilation of consciences. Two institutions have been observed in order to illustrate the quotidian of the child education institute and to point out some aspects which deserve a higher pedagogical investment in order to act as a focus of resistance.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectEducação de criançaspor
dc.subjectIndústria culturalpor
dc.subjectCurrículo escolarpor
dc.titleAs manifestações da indústria cultural em instituições de educação infantil e possíveis formas de resistência: duas realidades no município de São Carlos.por
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Tagliavini, João Virgílio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4785993Z0por
dc.description.resumoEsta dissertação pretende uma reflexão sobre a condição da infância, em toda sua complexidade natural e histórica, e sobre a maneira como tem sido utilizada de forma maniqueísta pela sociedade. Reconhecendo a forte influência da indústria cultural sobre esta faixa etária, discute a grande responsabilidade da escola como mediatizadora de possíveis manifestações desta indústria dentro da instituição e como responsável por uma formação autônoma e crítica. A Educação Infantil institucionalizada é vista com competência para, através do seu currículo e de uma prática realmente reflexiva, resistir aos ataques desta engrenagem que visa o(ao) consumo e ao aniquilamento das consciências. Foram observadas duas instituições para ilustrar o cotidiano de escola de educação infantil e pontuar alguns aspectos que merecem um maior investimento pedagógico para atuarem como foco de resistência.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record