Listar Teses e dissertações por asesor "2f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1b"
Mostrando ítems 1-9 de 9
-
Brincar e formação docente: um estudo a respeito de brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The historical process of education is also related to the concepts built on the ludic and playing over time and the impacts of the same events on the conception of childhood and humanity. Understanding that these processes ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
Educação infantil e educação das relações étnico-raciais: motivações docentes, possibilidades e desafios nos centros de educação infantil de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ... -
Guardar já? Mas a gente ainda nem brincou! Um estudo sobre tempos e espaços para brincar na educação infantil do município de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research investigated the times and spaces of playing in the early childhood education, whose were told by the educators from institutions of Votorantim, a country city in the state of Sao Paulo, in Brazil. Therefore, ... -
Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ... -
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ... -
O corpo (des)conhecido na docência da educação infantil: narrativas docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)The relations between body, child education, and teaching practices are built with the interaction of the individuals, whose conceptions of world bring about their interrelation across their political, economic, social, ... -
Crianças haitianas na educação infantil em Sorocaba - SP (2011-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2021)International migrations is a subject discussed all over the world in the most diverse areas of knowledge, including Education. This research aims to understand and understand the processes of welcoming Haitian children ...