• Professor polivalente: reflexões para um caminho de incertezas 

      Vacilotto, Eder (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)
      The multipurpose teacher actually is a professional graduated in Pedagogy and is part of their scope to act in the primary education. Within this context that this dissertation presents a panorama regarding the professional ...
    • Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação 

      Monteiro, Luana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)
      With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ...
    • Tempos escolares e qualidade da educação na legislação: uma incursão pela história 

      Santos, Fabiano Pereira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)
      From the study of educational legislation from a historiographical point of view, we analyzed the relationship between school time and the quality of education, using historical-dialectical materialism as a theoretical-m ...
    • A relação entre as pedagogias de Célestin Freinet e Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento 

      Neto, Ari Teixeira Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/02/2023)
      This dissertation aims to map Brazilian research that relates Freinet and Ferrière educators in the period from 2017 to 2021. For this, a State of Knowledge research was carried out. In the survey, 258 published works were ...
    • O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021) 

      Marcelino Lanfranco, Áurea Cristina Pires (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)
      When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ...
    • O bordado-devir nos processos formativos 

      Spineli, Patrícia Mangili Juliani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)
      This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ...
    • Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017 

      Dalmasio, Olini Gioconda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
      This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ...