Listar Teses e dissertações por asesor "Silva, Junia Coutinho Anacleto"
Mostrando ítems 1-20 de 25
-
O que é, o que é?: um ambiente de co-autoria de jogos educacionais baseados em cartas contextualizadas usando conhecimento de senso comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 21/07/2008)Computer use as a mediating tool in education has been discussed and researched in different areas. The aims are to promote knowledge building, to motivate and to engage students and teachers in it. It also increases their ... -
Uso do Senso Comum na detecção de diferenças culturais no contexto do Projeto OpenMind CommonSense no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 31/03/2006)Knowing what is specific about each culture would be helpful to perform cross cultural communication, because different cultures have different notions of how to begin and develop conversations. Due theses difficulties ... -
Aplicabilidade de padrões de interação humano-computador e de engenharia de software no processo de desenvolvimento de sistemas interativos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 23/05/2005)Both Software Engineering (SE) and Human-Computer Interaction (HCI), two areas within Computer Science, propose process models, methods, techniques and tools for interactive systems development. However, those areas differ ... -
Reuso de componentes para interfaces com realidade virtual apoiado pelo ambiente GaCIV.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 25/08/2003)This work presents the GaCIV Computational Environment (Configurable Templates for Development of Virtual Reality Interfaces) for building interfaces with non-immersive Virtual Reality for applications in different domains. ... -
End-user programming como apoio ao desenvolvimento de sistemas com realidade virtual.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 22/08/2003)Over the years, the software industry has steadily increased software application functionalities with the idea of meeting the requirements of a large number of users with different needs and profiles. This attempt has ... -
Ambiente de jogos educacionais de adivinhação baseados no conhecimento de senso comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 06/06/2008)The use of computer games for education is getting more and more common, since they are considered a potential tool for facilitating the learning process, making it more comfortable and natural for students. However, the ... -
C2C: um chat bilíngue com apoio de senso comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 21/10/2011)In this research, we describe how common sense knowledge with machine translation can help the communication among people with different cultural background. In order to evaluate this possibility, we developed a bilingual ... -
Compreensão de diferenças culturais para identificar pessoas com potenciais interesses comuns em sites de redes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 24/09/2010)In this research we described a way to obtain a method, through a cyclical approach of work, which goals to identify people, users of social networks that are talking about the same subject. The motivation for obtaining ... -
e-Rural: ambiente web para geração de conteúdos considerando a cultura e o nível de letramento do aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 31/05/2011)This paper describes the process of developing and prototyping environment high-fidelity to develop culturally contextualized hyperdocuments web, adapted and made available according to the level of literacy of the learner, ... -
Meta-modelo para o processo de sistemas com RV pautado por enfoque no usuário, iteratividade de projeto e critérios de usabilidade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 17/05/2004)The continuous growth of the Human-Computer Interaction area has been causing the appearance of approaches to better correspond to the users' needs, concerning not only the functionality factors of the interactive systems, ... -
FamilySense: ferramenta computacional para jogos terapêuticos culturalmente contextualizados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 27/08/2010)It is described in this Dissertation a computational tool named FamilySense, which aims to support the therapist to create contextualized games according to the profile of each family in therapy, in order to allow this ... -
Formalização de um modelo de processo de reengenharia centrado no usuário para conversão de aplicações desktop em RIAs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 12/05/2010)The software reengineering becomes important because of the need that organizations have in adjusting to new trends, technologies and user requirements. The term organization should be understood like universities or ... -
Cores e seus significados no senso comum para apoiar a colaboração na aprendizagem via web : uma solução em forma de Padrões de Design Motivacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 24/09/2009)Collaborative learning supported by computers increases due to the tendency schools have to get assumed to digital inclusion in curriculum and to explore this potential as an alternative complementary to the traditional ... -
Uso de senso comum no apoio a jogos narrativos para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 24/09/2009)This research describes how common sense knowledge can help to define and to tell stories in narrative games. In order to evaluate this possibility, it has been developed a Web narrative game, called Contexteller, which ... -
Processo de planejamento de reengenharia guiado por avaliação de usabilidade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 14/05/2004)Software can be modified since its creation, deployment and maintenace. Many are the reasons for that: missing requirements, misunderstood requirements, bugs, among others. But, there is one strong reason that should be ... -
Estratégias cognitivas para o aumento da qualidade do hiperdocumento para educação a distância.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 17/05/2005)Actually, the concern with the quality of the products is present in all areas. In Distance Learning (DL), this concern should be even higher. The inherent difficulties of the physical distance between teachers and students ... -
Linguagem de padrões para apoiar o projeto de material instrucional para EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 23/05/2005) -
Edição de material instrucional para EAD baseada em estratégias cognitivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 11/02/2003)A lack of support to teachers in the instructional material creation was verified during a research with computer-based distance learning environments, this support being related both to technological and pedagogical ... -
Uso de conhecimento de senso comum na educação para geração de analogias e similaridades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 30/10/2007)The use of analogies is a cognitive strategy frequently adopted by learners when they want to understand some new concept. In that case, the analogy connects the new concept with the previous knowledge, attaching it in the ... -
Aplicando senso comum na edição de objetos de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 31/05/2008)To prepare quality learning material that can provide meaningful learning, considering the students previous knowledge, the place where they live in and the culture they acquire along their lives, i.e. their common sense, ...