Browsing Teses e dissertações by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs"
Now showing items 41-60 of 693
-
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ... -
Sexualidade e deficiência mental: impacto de um programa de orientação para famílias.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/10/2004)Considering the relevance of the family in the process of sexual education and for the promotion of the development of mental disabled people, the objective of this study was to identify possible variable that can have ... -
Análise de demandas decorrentes da educação inclusiva e das possibilidades de atuação do psicólogo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)With the implementation of public policies on school inclusion, the number of students with Special Educational Needs increases in the ordinary classrooms. This fact helps to compose a scene in the schools that have displayed ... -
Análise das interações professor-aluno com Paralisia Cerebral no contexto da sala de aula regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/10/2011)The current literature in the area of Special Education that deals with the process of inclusion of a person with special needs in social spheres has been shown that such a process is still rooted only in the theories and ... -
Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2003)Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ... -
A estrutura de metas de sala de aula e a motivação de alunos para aprender
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2009)The study evaluates the motivation of students from elementary school on the basis of the achievement goals adopted and the classroom goal structure from the students perceptions and teachers descriptions of educational ... -
Influência de um programa de educação física no desenvolvimento psicomotor de jovens e adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012) -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2009)In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ... -
Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ... -
Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2004)Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ... -
O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ... -
Atendimento educacional especializado na educação infantil : interface com os pais e professores da classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The education in regular classrooms for students that are special education's target group in the early childhood education creates the need of diversified services to overcome some of the difficulties that may appear. One ... -
Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2003)This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ...