• Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas 

      Motinaga, Esdras Henrique Regatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)
      In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ...
    • Construções geométricas no ensino da matemática no ensino fundamental 

      Braga, Guilherme Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/01/2020)
      In this work, we will do a study on triangles, their theorems, elements and constructions focused on the teaching of geometry since the early years of elementary school, with the objective of being a support tool for the ...
    • Problemas de contagem no ensino fundamental : uma experiência com tarefas exploratório-investigativas e registros de representação semiótica 

      Lara, Wanderson Mendes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)
      This research was started because of concerns regarding the teaching and learning of Counting Problems in Elementary School. With the intent of contributing to the construction of basic Combinatorial concepts, we elaborated ...
    • Ensino-aprendizagem-avaliação: o circuncentro nas tarefas via resolução de problemas 

      Galera, Sandra Iris Naveiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      The paper presents a field research focused on the learning of geometry, more precisely on the construction and apprehension of the content about circumcenter of a triangle. The research question is based on what are the ...
    • Uma proposta de abordagem de matemática financeira no ensino fundamental 

      Prado, João Paulo Sanchez de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
      In this work we present a suggestion of approach and teaching practice on topics in financial mathematics, such as percentage, centesimal ratio, percentage variation, simple interest and compound interest, to be applied ...
    • Desafios na introdução à geometria e às construções geométricas na educação básica 

      Freitas, Samuel Magalhães de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 16/02/2021)
      The objective of this work is to investigate the possibility of developing a methodological proposal to better involve students in studies and learning geometry, in order to awaken in the student ...