• Efeito da violência intrafamiliar sobre o pensamento contrafactual de mulheres 

      Justino, Florença Lucia Coelho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/02/2014)
      Thinking about what have happened or thinking counterfactually is an important type of imagination thinking and may be defined as thoughts about alternatives to something that have been experienced in order to change the ...
    • Avaliação do pensamento contrafactual na depressão 

      Faccioli, Juliana Sarantopoulos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2013)
      Counterfactual thinking (CT) corresponds to the idea of mental constructions of alternatives for past event and serves an important function in an individual s adaptation and emotional coping. The aims of this study were ...
    • Depressão e ansiedade em população com quadros reumatológicos 

      Jaoude, Thaísa de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/03/2015)
      Rheumatic diseases have been defined as those relating to musculoskeletal and connective tissues. Through the analysis of the literature it is observed a significant prevalence among patients with these pathologies, and ...
    • Análise das habilidades testadas e validade diagnóstica de instrumentos para avaliação de linguagem na doença de Alzheimer, no Brasil 

      Francisco, Helen Capeleto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 06/12/2014)
      Early detection of Alzheimer's disease (AD) can assist in the identification of causes of AD and of interventions that can slow the progression of this disease. The aim of this study was to compare language assessment tools ...
    • Inclusão de objetos em classes de fotos equivalentes por pré-escolares 

      Pereira, Vanessa Ayres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/02/2015)
      The present study aimed to investigate whether preschool children would acquire arbitrary conditional discriminations between pictures of objects, whether they would form equivalence classes between the photos and if they ...
    • Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil 

      Silveira, Carolina Coury (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2015)
      The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ...
    • Avaliação do responder por exclusão por bebês de até 36 meses 

      Souza, Leylanne Martins Ribeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/02/2014)
      Exclusion responding is the immediate selection of a comparison indefinite stimulus before a stimulus model also undefined, without a prior history teaching model. The acquisition of vocabulary due to exclusion responding ...
    • Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos 

      Fenner, Marina Castana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2015)
      Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ...
    • Olhos fechados : a perspectiva de pais sobre bullying 

      Floria, Mariana Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2015)
      The parents perspective of bullying is still a subject little explored in the literature. This study aimed to investigate knowledge s parents about bullying and compare their own report on the involvement of children with ...
    • Um estudo correlacional entre habilidades sociais, suporte social e qualidade de vida de cuidadores familiares de idosos 

      Ximenes, Vanessa Santiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)
      The demand for care of elderly family has increased exponentially in Brazil, while the availability of family support tends to be increasingly restricted. Thus, many caregivers of elderly people report intense difficulties ...
    • Relações entre automonitoria, problemas de comportamento e habilidades sociais na infância 

      Robalinho, Ivana Gisel Casali (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/02/2013)
      The literature recognizes the importance of social relationships for the healthy development of children. A good social skills repertoire is crucial for this because it allows one to competently deal with the interpersonal ...
    • A influência da preferência por brindes no autorrelato de desempenho em tarefas de leitura 

      Rabelo, Laura Zamot (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2011)
      This study aimed at investigating the correspondence in a do-say activity. Two experiments were carried out: the first intended to clarify the effects of choice and preference for items on the self-report of children in a ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • Habilidades sociais e qualidade de vida de professores do ensino fundamental 

      Esteves, Marcela Mangili (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
      The working conditions of elementary school teachers are known to be of low quality, compromising their physical and mental health and, consequently, their quality of life. One factor that contributes to quality of life ...
    • Ansiedade induzida pelo modelo de empatia para dor : o papel da neurotransmissão GABAa-benzodiazepínica na modulação da ansiedade em camundongos 

      Carmona, Isabela Miranda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/05/2017)
      Anxiety is a fundamental emotional phenomenon, essential within the affective repertoire and its importance for the understanding of the emotional behaviors of the individuals promoted the development of preclinical studies ...
    • Identificação da emoção facial na ansiedade social 

      Simonetti Filho, Pedro Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/10/2017)
      Emotional recognition seems to be an important component of our nonverbal communication system, essential for adaptation and effectiveness in interpersonal relationships. Different theorists have proposed that individuals ...
    • Ampliação do repertório de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) após uma intervenção comportamental não intensiva 

      Manoni, Nathalia de Vasconcelos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/05/2019)
      It is known the people with developmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD), present significant deficits in the various areas of development. The ABA behavioral intervention (in English: Applied Behavior ...
    • Regulamentar para quê(m)? As representações sociais de prostitutas sobre a regulamentação da "profissão" 

      Afonso, Mariana Luciano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 07/08/2014)
      The general theme of this research is prostitution, known by common sense as the "oldest profession in the world", and always surrounded by much controversy, both nationally and internationally. Historically, the states ...
    • Identificação de graus de ansiedade à matemática em estudantes do ensino fundamental e médio: contribuições à validação de uma escala de ansiedade à matemática 

      Mendes, Alessandra Campanini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2012)
      The learning of mathematics has been characterized by aversion due to several failures in trying to learn its contents. Besides the traditional difficulties of learning mathematics, such as dyscalculia and acalculia, ...
    • Efeitos do ensino de contagem sobre a aquisição de comportamento conceitual numérico em crianças pré-escolares 

      Fioraneli, Rogério Crevelenti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2012)
      Abstract Although the studies regarding the role of counting in the acquisition of the numeric conceptual behavior has grown and developed in the past few decades, results available in the literature still show experimental ...