Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Da ordem ao caos: um olhar para a indisciplina nas aulas de arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2024)This research focuses on the relationship between indiscipline and art, based on the assumption that various interactions occur in art classes, both between students and between students and the teacher. In this sense, ... -
A variação linguística em dois livros didáticos de língua inglesa e uma proposta de sequência didática sobre o tema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2024)The present dissertation aims to: (a) analyze how linguistic variation is addressed in two English language textbooks widely adopted by a large number of technical schools in the state of São Paulo; (b) establish qualitative ... -
Educação socioemocional no currículo da educação integral do município de Araraquara -SP: uma análise documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2024)This research is a master's dissertation, linked to the Professional Postgraduate Program in Education of the Federal University of São Carlos, and aimed to study and investigate the theme of socioemotional education in ... -
Desenvolvimento profissional de coordenadores pedagógicos em serviço e suas trajetórias formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)Continuous in-service training has proven to be an essential practice for the professional development of pedagogical coordinators, as it enables the constant updating of knowledge and skills, as well as the development ... -
A docência compartilhada: um olhar para a ação de professores dos anos iniciais do ensino fundamental e sua relação com o trabalho coletivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2024)The present work was inspired by the Historical-Cultural theory and its general objective is to understand how the development of Shared Teaching occurs in the "Todos Juntos" Project and its relationship with Collective ... -
Análise das reflexões sobre a formação continuada para professores dos anos iniciais à luz da Lei 10.639/03 no período de 2015 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)The research aims to analyze the reflections that emerged about the continuing education actions of a group of Early Years teachers regarding the Afro-Brazilian History and Culture Theme and its mandatory nature in the ... -
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
A relação família-escola na educação infantil: a centralidade do diálogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study is the result of research that was conducted during a master's degree course associated with the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The guiding ... -
A prática dos professores de música das escolas municipais de São Carlos/SP: uma análise sobre a utilização de uma proposta curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2024)This study, based on a qualitative paradigm, is an exploratory investigation that aims to examine how the curricular proposal by Machado et al. (2022) has been utilized by music teachers in the early years of elementary ... -
Práticas educativas de produção de textos escritos nos 4ºs e 5ºs anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)The present research aims to analyze educational practices used by teachers in the development of the production of written texts in the teaching of the Portuguese Language, specifically in the 4th and 5th years of Elementary ... -
Formação continuada de professoras da educação infantil e tdics no contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/08/2024)This research advocates for the importance and necessity of integrating new technologies into the continuing education of early childhood teachers. The concern about this topic arose from the working conditions presented ... -
Análise de indícios de alfabetização científica no desenvolvimento de projeto STEAM: olhando para as meninas na ciência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/05/2024)The increase in the number of women in the labor market has been a prevailing trend in Brazil in recent years. Nonetheless, the literature underscores the invisibility of women in science and their integration into the ... -
Ensino colaborativo entre professoras de atendimento educacional especializado e da sala regular : uma análise sobre os saberes resultantes dessa interação na prática profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)This study starts from the perspective of the importance of Collaborative Teaching as a proposal for cooperation between teachers from the Specialized Educational Service (AEE) and the regular classroom, with a view to ... -
A participação do Conselho de Escola na gestão escolar: a importância do diálogo na atuação dos conselheiros escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Throughout history, the culture of a society is revealed through practices, values and symbolic systems that influence the manifestation of thought expressed through language. Based on this concept, this research has the ... -
Indicadores de Alfabetização Científica sobre o tema Evolução Biológica nas coleções de Ciências da Natureza do Ensino Médio aprovadas no PNDL/2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/01/2024)In this work we investigated the topic of biological evolution based on the theoretical framework of scientific literacy and scientific literacy indicators of scientific literacy, in the natural science collections approved ... -
Fotografia e participação no cotidiano da educação infantil: um olhar para o protagonismo da criança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)The need to reflect on how to improve teaching practice and face the challenges posed by children's in-person return to Early Childhood Education spaces after the covid-19 pandemic permeates this research. This is an ... -
Desenvolvimento do sentido de número em crianças de 4 a 5 anos e 11 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)This study refers to a master's degree research, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), with the main objective of analyzing the interactions ... -
Alfabetização nas escolas do campo: atuação de professoras alfabetizadoras em turmas multisseriadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/06/2024)Professionals in rural schools with multi-grade classes, present throughout the country, face major challenges in their pedagogical practices, especially in literacy. This research aimed to analyze the challenges and ... -
O Pnaic e as práticas pedagógicas de professoras alfabetizadoras: uma revisão bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 13/12/2023)This research conducted a bibliographic survey of Brazilian dissertations between 2018 and 2022 on the contributions and challenges of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) to the continued education ... -
Retorno presencial na pandemia da covid-19:ações das professoras alfabetizadoras e de políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/01/2024)The novel coronavirus (COVID-19) pandemic has led to changes in the organization of life in society, and the school environment has been no different. Teaching had to adapt to the health limitations and during 2020 and ...